Restjes Air Holland naar Holland Exel
De luchtvaartmaatschappij Holland Exel van de Amsterdamse zakenman E. de Vlieger heeft de laatste waardevolle onderdelen van de noodlijdende branchegenoot Air Holland overgenomen.
Daarmee is in ieder geval de werkgelegenheid bij het in surseance verkerende Air Holland gewaarborgd, stelde bewindvoerder P. Ingwersen woensdag.
Ingwersen zegt er vertrouwen in te hebben dat Holland Exel het bedrijf voortzet nu de „laatste dertig medewerkers, de rechten, vergunningen en infrastructuur om te vliegen op de Nederlandse Antillen” zijn overgenomen. Het voert volgens Ingwersen te ver om te spreken van een doorstart, omdat de verplichtingen, schulden en het alsnog vervoeren van gedupeerde klanten niet door Holland Exel worden overgenomen.
Directeur H. Prins van de Exel Aviation Group, het moederbedrijf van Holland Excel, stelt in overleg te zijn met touroperators over het eventueel voortzetten van de vluchten. „Uiterlijk begin volgende week moeten we zeker weten of we drie tot vier vluchten per week van Schiphol naar Curaçao kunnen uitvoeren.” Holland Exel gaat dan onder eigen naam vliegen.
Momenteel zitten volgens Ingwersen nog ongeveer 600 reizigers op de Antillen met een waardeloos ticket van Air Holland. „Daarvoor zoeken we nog een oplossing. Of via de touroperators, of in overleg met bijvoorbeeld Holland Exel.” Voor het Radio 1 Journaal maakte Prins vanochtend duidelijk dat passagiers die rechtstreeks bij het boekingsfonds van Air Holland hebben geboekt, hun geld definitief kwijt zijn.
De bewindvoerder benadrukt dat het uniek is dat er de afgelopen twee weken tijdens de uitstel van betaling nog zes vluchten zijn georganiseerd. „Het is heel bijzonder dat we als bewindvoerders een paar weken een luchtvaartmaatschappij in de lucht hebben gehouden om iets voor de gedupeerde reizigers te doen.”
De schuldeisers van Air Holland zullen volgens Ingwersen een dezer dagen een brief ontvangen waarin staat dat zij hun vorderingen kunnen indienen en waarin ze informatie krijgen over de verdere gang van zaken bij de onderneming in surseance.
„Gegeven de slechte financiële positie van Air Holland zijn we echter niet niet in staat alle problemen op te lossen, zeker nu de operationele activiteiten zijn gestaakt”, waarschuwde de bewindvoerder.
Volgens Ingwersen staat er een totale schuld uit van 25 miljoen tot 30 miljoen euro. „Met de overdracht van de activiteiten aan Holland Exel is nu in ieder geval de werkgelegenheid gewaarborgd en er zit weer wat geld in de boedel.” De hoogte van het bedrag dat Holland Exel aan Air Holland heeft betaald, wil de bewindvoerder niet bekendmaken. Hij zegt alleen dat het „in de verste verte niet in de buurt komt van de schuld die uitstaat.”