Binnenland

Borsele: Rotonde op Sloeweg nadelig voor Zeeuwse economie

NIEUWDORP. Het plan van het Zeeuwse provinciebestuur om op een belangrijk kruispunt richting de Westerschelde­tunnel een rotonde in plaats van een via­duct aan te leggen, krijgt geen steun van het gemeente­bestuur van Borsele.

Jan Dirk van Scheyen
12 June 2015 22:11Gewijzigd op 15 November 2020 19:38
beeld Westerscheldetunnel
beeld Westerscheldetunnel

Dat stelde verkeerswethouder Weststrate (SGP/CU) vrijdag. Er zou op die plek op Borsels grondgebied een stelsel van ongelijkvloerse kruisingen komen, maar door de financiële malaise rond de verbreding van de Sloeweg is daarvan afgezien. Het kruispunt onder Nieuwdorp is onderdeel van de Sloeweg.

„In het belang van de verkeersveiligheid en een goede doorstroming van het verkeer vinden wij dit geen goede oplossing”, zegt de Borselse wethouder. Weststrate vindt dat de Zeeuwse economie er nadeel van ondervindt. Een vierbaans Sloeweg ontsluit straks zowel het Sloegebied als de Kanaalzone in Zeeuws-Vlaanderen. Het is volgens Weststrate zaak dat het verkeer naar die economisch belangrijke gebieden vlot kan doorstromen.

„Ik zeg niet dat een rotonde per definitie onveilig is, integendeel, maar ongelijkvloers oversteken is veiliger. Uit cijfers blijkt bovendien dat het vrachtverkeer door de Westerscheldetunnel de komende jaren alleen maar zal toenemen.”

De Sloeweg (N62) is onderdeel van een traject tussen Goes en Gent in België dat straks ononderbroken vierbaans zal zijn. Weststrate: „Dan kan het niet zo zijn dat het verkeer op die route plotseling op een gelijkvloerse kruising in de vorm van een rotonde stuit. Dat is een ongewenste situatie. Het uitgangspunt van de provincie was steeds: ongelijkvloerse kruisingen.”

Er was een ambitieus plan voor een stelsel van viaducten en fly-overs op de kruising in kwestie, de T-splitsing Sloeweg-Westerscheldetunnelweg-Bernhardweg bij Nieuwdorp. „Dit was het neusje van de zalm, zogezegd. Maar nu er moet worden bespaard, bestempelt men deze oplossing als toch wat overdreven. Maar het alter­natief is niet toekomstbestendig.”

Weststrate zegt dat er nog volop bestuurlijk overleg is over het project. Provinciale Staten moeten op 3 juli besluiten hoe het verder moet met de Sloeweg.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer