Refo- en moslimleerlingen met elkaar in debat
ROTTERDAM. Onderwijs op basis van religie belemmert de integratie. Christenen moeten bereid zijn tweede feestdagen in te ruilen voor islamitische feestdagen.
Het was een van de stellingen waarover zestig leerlingen van het Wartburg College, locatie Guido de Brès, en het islamitische Avicenna College in Rotterdam woensdagavond met elkaar in debat gingen. Het Avicenna College is de opvolger van de voormalige islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun.
De ontmoeting had als thema: ”Onze plek binnen de rechtsstaat”. Dit cursusjaar hebben vwo 5-leerlingen van beide scholen een aantal ontmoetingen met elkaar gehad. Binnen de democratische rechtsstaat kunnen scholen het onderwijs inrichten op basis van hun religieuze waarden en normen. De twee scholen bevinden zich in Rotterdam-Zuid. Pastors, oud-wethouder voor Leefbaar Rotterdam en nu directeur Nationaal Programma Rotterdam-Zuid, schetste een beeld van dit deel van de stad. Veel dingen lopen volgens hem in dit stadsdeel minder goed dan elders. Er is sprake van achterstanden op veel terreinen. Vandaar dat het programma zich richt op het verkrijgen van een stabiele leefomgeving op scholen en in de werk- en thuissituatie.
Het belemmert de integratie als mensen van dezelfde religie alleen met elkaar omgaan, zo luidde een van de stellingen. Een leerling van het Avicenna College was het er niet mee eens. Hij ging voor een andere stelling: Als mensen van verschillende religies elkaar leren kennen, werkt dat juist niet integratiebelemmerend.
De meningen waren verdeeld over de stelling dat buitenlandse financiering van gebedshuizen verboden moet worden. Volgens de één moet de moslimgemeenschap de moskee zelf onderhouden, volgens de ander moet het geld dat afkomstig is uit dubieuze bronnen verboden worden.
Westerse waarden en normen vormen de basis van het gezin, betoogde Sies, CU/SGP-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Rotterdam. El Ouali, raadslid van NIDA, de Rotterdamse politieke partij die zich laat inspireren door de islam, wilde geen claim leggen op westerse waarden. Hij is voor universele waarden. Volgens hem moeten we ons leven inrichten binnen de kaders van de Grondwet. Is het geen probleem dat de overheid homo-ambassadeurs naar zowel christelijke als islamitische scholen stuurt? Voor een moslimleerlinge gaat dit niet samen met haar geloof. Dat een Wartburgleerling de homoseksuele praktijk niet wil accepteren maar de mens als persoon wel, noemde Hoogveld, gemeenteraadslid van Leefbaar Rotterdam, een standpunt dat in de praktijk heel lastig is te realiseren.
Iedereen was het eens met de stelling dat christenen en moslims in de politiek prima kunnen samenwerken. Dat lag anders met de stelling dat christenen bereid zouden moeten zijn tweede feestdagen in te ruilen voor islamitische feestdagen. Volgens de refoleerlingen moeten moslims zich maar aanpassen aan de Nederlandse joods-christelijke cultuur.
Volgens de moslims zouden christenen islamitische feestdagen moeten waarderen. Dus geen uitruil. Zolang er gesproken wordt over „onze” feestdagen en „jullie” feestdagen is er volgens Hoogveld op het gebied van integratie nog veel te winnen.
Niemand was het eens met de stelling dat het afzien van halal slachten en het dragen van een hoofddoek de acceptatie van moslims door anderen zou bevorderen. Dat moslims een negatief beeld van zichzelf creëren, werd door de moslimleerlingen ontkend. „De media plakken ons die sticker op.” Volgens de refoleerlingen doen zij zelf te weinig om dat beeld bij te stellen.