„Slechte trein zou niet zijn goedgekeurd”
DEN HAAG (ANP). Als er van alles aan de Fyra had gemankeerd, zou de trein nooit zijn goedgekeurd. Problemen die zich tijdens de bouw hebben voorgedaan, werden opgelost. Zo reageerde Maurizio Manfellotto, sinds 2011 topman van Fyra-bouwer AnsaldoBreda, op kritiek dat er een waslijst met afwijkingen bestond toen de treinen de fabriek uitkwamen.
Manfellotto verscheen donderdag voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Die onderzoekt waarom de flitstrein Fyra veel te laat ging rijden en al snel weer verdween van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid omdat er van alles aan mankeerde.
De functionaris van keuringsinstantie Lloyd’s die toezicht hield op de bouw, stelde vast dat er zich nogal veel afwijkingen voordeden bij de productie van de treinen, maar volgens Manfellotto ging het niet om wezenlijke zaken en werden die snel aangepakt. De trein werd uiteindelijk goedgekeurd en ging ook rijden. Problemen die zich voordeden, waren toe te schrijven aan onervarenheid van het personeel op de trein, maar de Fyra was technisch in orde. Er waren hoogstens problemen met de finetuning.
De Fyra ging in december 2012 met minder treinen van start tussen Amsterdam en Brussel. Er werden veel reservetreinen achter de hand gehouden, maar dat heeft volgens Manfellotto niet te maken met een veronderstelde onbetrouwbaarheid van de Fyra. Volgens hem is deze inzet van nieuwe treinen volstrekt normaal. De Fyra ging ook snel goed op schema rijden.
Hij zei verbaasd te zijn dat onderhoudsbedrijf NedTrain aangaf veel werk te hebben aan het onderhoud van de Fyra. Volgens hem ontbrak het juist aan voldoende onderhoud. Hij noemde dat „ongehoord”. De NS zou onderhoudseisen niet nakomen.