Consumenten zien toekomst zonniger in
De Nederlandse consument ziet het komende jaar veel zonniger in. Dit in tegenstelling tot de producenten, die somberder gestemd zijn.
Voor het eerst sinds december 2000 zijn de optimistische consumenten deze maand weer in een, zij het bescheiden, meerderheid. Het saldo kwam gecorrigeerd voor seizoensinvloeden uit op 4. Dat bleek vandaag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Ook het oordeel over de afgelopen twaalf maanden is veel positiever, maar hier overheersen nog altijd de pessimisten. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden bedroeg 59 negatief, tegenover -81 een maand eerder.
Het consumentenvertrouwen, een optelsom van het oordeel over de economie en van de koopbereidheid, is in februari met 10 punten gestegen tot -22. Dat is de grootste stijging in een maand sinds het CBS in 1986 de enquête invoerde.
De koopbereidheid steeg 3 punten. Consumenten zijn vooral minder negatief over de eigen financiële situatie, maar ze blijven terughoudend als het gaat om grote aankopen.
Wel zijn zij positiever over de ontwikkeling van de prijzen. Het aantal ondervraagden dat vindt dat de prijzen sterk stijgen, daalde tot 45 procent. In juni 2003 was dat percentage nog 70. Sindsdien neemt dat elke maand af.
Ondernemers daarentegen zijn deze maand somberder gestemd dan in januari. Daarmee wordt de stijgende lijn die het producentenvertrouwen al maanden volgt, onderbroken. Sinds het dieptepunt afgelopen juni steeg het vertrouwen van ondernemers in de industrie.
Er is in februari een kink in de kabel gekomen doordat de ondernemers minder enthousiast zijn over de bedrijvigheid in de komende drie maanden. De vooruitblik van bedrijven is een van de drie pijlers onder het producentenvertrouwen. De andere twee graadmeters daalden niet.