Jezus-film gebruikt voor voor evangelisatie
De omstreden film ”The Passion of Christ” (Het lijden van Christus) van de Amerikaanse regisseur Mel Gibson zal op grote schaal gebruikt worden voor evangelisatie. De film gaat woensdag in Amerika in première.
Gibson heeft er bij kerken en christelijke organisaties in diverse landen op aangedrongen klaar te staan om in te haken op wat de film teweeg kan brengen. In Nederland is, naar Amerikaans voorbeeld, een platform opgericht, ”The Passion of Christ”. Daarin werken tientallen christelijke organisaties samen om met de film te gaan evangeliseren. Aan het platform nemen onder meer Willow Creek Nederland, Katholiek Nieuwsblad, CV-Koers, Youth for Christ, de Evangelische Alliantie en de Evangelische Omroep deel.
Het platform wil kerken helpen bij het opzetten van een ”natraject” voor bioscoopbezoekers. Er is speciaal drukwerk in voorbereiding, evenals websites voor jongeren en ouderen die vragen hebben na het zien van de film. Voor belangstellenden verschijnt een e-mail-nieuwsbrief.
Als bezoekers vragen hebben, kunnen ze via het kaartje bij de bioscoopkassa naar www. thelife.nl gaan, waar achtergrondinformatie over de Bijbel te vinden is. Mensen worden er doorverwezen naar vervolgactiviteiten in hun woonplaats.
In Amerika loopt het storm. Volgens het gezaghebbende filmindustrieblad ”Variety” heeft de distributeur nog 800 extra bioscopen bestemd voor de première. Dat brengt het aantal bioscopen op 2800. In Nederland gaat de film op 1 april in ongeveer vijftig bioscopen in première.
De kritiek van Joodse organisaties op vermeende antisemitische tendensen heeft de film veel publiciteit opgeleverd.