Recordaantal klachten bij LAKS: Meer aan de hand met toetsen
APELDOORN. Nog nooit klaagden examenkandidaten zo veel als in 2015. Bij het Landelijk Actie Komitee Scholieren (LAKS) kwamen tot en met gistermiddag 158.969 klachten binnen. Volgens Benedicta Badu, coördinator examenklachtenlijn, heeft het te maken met de bekendheid van het LAKS, maar mogelijk ook met de examens zelf. „Je zou kunnen zeggen dat er meer aan de hand is met de toetsen.”
Terwijl de laatste scholieren zich nog bogen over enkele exotische examenvakken, druppelden gisteren de laatste klachten binnen bij het LAKS in Amsterdam. Badu: „Niet veel leerlingen doen vakken zoals Russisch en Fries, dus er komen weinig klachten meer binnen. Ik denk niet dat we de 160.000 halen.”
Het aantal klachten dit jaar is fors hoger dan vorig jaar, toen ‘slechts’ 116.000 leerlingen aan de bel trokken. Ook ten opzichte van het recordjaar 2013 (152.214 klachten) groeide het aantal. Destijds klaagden veel scholieren naar aanleiding van de omvangrijke examendiefstal op scholengemeenschap Ibn Ghaldoun in Rotterdam.
Bekendheid
Een van de redenen die Badu noemt voor het recordaantal klachten is de stijgende bekendheid van het LAKS. Scholieren weten waar ze hun grieven kunnen uiten. „We zijn al jaren zichtbaar op de scholen met behulp van examenposters. Ook organiseren we activiteiten en zijn we actief op sociale media.”
Die aanwezigheid op internet werpt vruchten af. „Op onze Facebook- en Twitteraccounts zien we een stijging van het aantal likes en retweets van onze berichten.”
Een andere reden voor het record is de inhoud van de examens. En dat blijkt ook wel uit de cijfers. LAKS deelt de klachten op in verschillende categorieën. En juist over de inhoud van de examens zelf werd meer geklaagd, aldus Badu. Zo’n 135.000 keer. „Organisatorische klachten, over geluidsoverlast of het niet uitdelen van examenonderdelen waren er niet veel meer dan andere jaren. Je zou dus kunnen zeggen dat er meer aan de hand is met de toetsen.”
Nederlands
Het vwo-examen Nederlands bleek een van de moeilijkste. „Er kwamen alleen al 22.000 klachten binnen over dat examen. En dat terwijl maar 38.000 leerlingen dat examen maken. Het waren lange teksten met erg moeilijke woorden.”
Vraag 28 van datzelfde examen zorgde voor de meeste problemen: 2500 meldingen. „De vraag ging over de beschrijving van een plaatje. Volgens leerlingen moest het antwoord ”industrieel” zijn. Het goede antwoord was ”rommelig”.”
Andere bekritiseerde examens waren Duits vmbo, biologie havo, geschiedenis havo en vwo en aardrijkskunde op alle niveaus.
Trends
Badu signaleert nog andere trends in de klachten van afgelopen jaren. „Zo zijn er meer klachten over telefoons die afgaan of lawaai maken. En omdat steeds meer vmbo-examens op de computer worden afgenomen, klagen meer leerlingen over bijvoorbeeld een trage pc.”
Of het bellen met de telefoonlijn van LAKS zin heeft? „Absoluut. Maar klagen om het klagen niet. Als een antwoord goed is, blijft het natuurlijk goed. Organisatorische klachten handelen we af met de school. Zo nodig leggen we het aan de onderwijsinspectie voor.”
De inhoudelijke klachten over specifieke vragen gaan –als LAKS de klacht terecht vindt– door naar het College voor Toetsen en Examens (CvTE). „Vindt dat het ook terecht, dan kan er een aanvulling op het correctiemodel volgen. Algemene klachten over de moeilijkheidsgraad van examens bundelen we in de komende dagen en sturen we door naar het CvTE. Dat kijkt dan of het het meeweegt in de normering.”
In een reactie laat het CvTE weten dat er tot woensdag 25 aanvullingen zijn gedaan, waarvan 3 gebaseerd op klachten vanuit het LAKS. Vorig jaar waren er 21 aanvullingen, waarvan 7 op basis van klachten. Aanvullingen op het correctiemodel, legt Badu uit, kunnen soms betekenen dat een extra antwoord goed gerekend wordt of dat een opgave helemaal fout is, waardoor je ongeacht het antwoord toch punten haalt.
Soorten meldingen
Het totaalaantal van 158.969 klachten kan onderverdeeld worden in:
Ongeveer 135.000 klachten over de inhoud van de examens.
Ongeveer 15.000 klachten over de correctiemodellen.
Zo’n 5000 klachten over organisatorische zaken (zoals geluidsoverlast).
Ongeveer 5000 klachten gingen over de voorbereiding op het examen (zoals: stof niet behandeld in de les).