Politiek

„Bod NS op HSL-vervoer risicovol”

DEN HAAG (ANP). Het bod waarmee de NS het reizigersvervoer op de hogesnelheidslijn binnenhaalde, kende veel risico’s. Het aantal reizigers werd te hoog ingeschat, er waren niet voldoende treinen en ook ontbrak het aan voldoende reservematerieel. Verder kon de NS de belofte niet waarmaken dat alle reizigers konden zitten. Ook aan de eis dat de rit Amsterdam-Brussel maximaal 93 minuten zou duren, voldeed de NS niet.

20 May 2015 10:56Gewijzigd op 15 November 2020 19:03

Dat zei Kees van Krieken, namens het ministerie van Verkeer en Waterstaat betrokken bij de beoordeling van de biedingen, woensdag tegen de parlementaire enquêtecommissie die het debacle van de Fyra onderzoekt. De enquête moet antwoord geven op de vraag waarom de Fyra-treinen vijf jaar te laat gingen rijden tussen Amsterdam en Brussel en er door grote technische mankementen al snel mee moesten ophouden.

De NS ging ervan uit dat er maar 5 procent kans was dat het aantal reizigers met 30 procent zou tegenvallen. Van Krieken schatte de kans op 50 procent. Als er inderdaad fors minder reizigers in de Fyra zouden stappen, zou het “heel waarschijnlijk” zijn dat HSA, de exploitant van de trein, in 2011 failliet zou gaan. In HSA werken NS en KLM samen. In 2011 moest minister Melanie Schultz (Infrastructuur) inderdaad ingrijpen om een faillissement van de hogesnelheidslijn af te wenden.

„Bijna elke morgen zouden er reizigers moeten staan”, zei Van Krieken over het tekort aan treinen in het bod van de NS. De reistijd van 93 minuten naar Brussel, die de NS voorspiegelde, was gebaseerd op een kale, technische rijtijd, en dus niet realistisch. “Als het ware zonder tussenstations”, zoals Van Krieken het omschreef.

Volgens hem werd er doorgegaan met de NS omdat er anders geen bieder meer zou zijn op het vervoer op de HSL-Zuid. Ondanks de risico’s voldeed de NS wel aan de basisvoorwaarden, dus werd ervan uitgegaan dat later op de risico’s zou worden teruggekomen. Het ministerie wilde dat de risico’s zoveel mogelijk bij de NS kwamen te liggen. Maar met een meer coöperatieve houding tussen NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat had het project wel degelijk kans van slagen gehad, aldus Van Krieken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer