„Als Nepal media-actie wordt, is het kassa”
AMSTERDAM (ANP). „Als de noodvraag voor Nepal een nationale media-actie wordt, is het kassa. Dan wordt er in Nederland heel veel geld opgehaald”, zegt hoogleraar filantropische studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam Theo Schuyt. Dat er inmiddels 1 miljoen euro binnen is, heeft alles te maken met de aandacht op dit moment voor het getroffen gebied.
Voor de hulpactie Jemen is sinds 8 april ‘nog maar’ 80.000 euro binnen. „Mensen geven bijna geen geld aan landen waar het oorlog is. Bovendien kennen we het land niet”, zegt Schuyt. „Nepal is nu iedere dag voorpaginanieuws. Het haalt alle kranten en de ramp is veel op radio en televisie. Iedereen weet wat er gaande is.”
De betrokkenheid van Nederlanders met Nepal is veel groter. Daarom is er nu al 1 miljoen euro gestort en veel minder voor de slachtoffers van het oorlogsgeweld in Jemen. „Verwantschapsaltruïsme, noemen we dat: in het belang van anderen iets doen omdat ook landgenoten getroffen zijn. Dat speelt met Jemen veel minder.”
„We zien ook voortdurend beelden van allerlei toestanden: mensen die in de open lucht slapen en geen water hebben. Dat kan toch niet, denken mensen dan al snel. En dan gaan ze geven.” Toch vindt Schuyt de 1 miljoen die tot donderdag voor Nepal is binnengekomen nog niet „heel erg veel”. Het wordt pas menens als iedereen in actie komt, denkt hij.
„Als schoolkinderen langs deuren gaan, sportverenigingen acties gaan houden en allerlei andere clubs geld gaan ophalen, stroomt het geld binnen. Dan zien we ook nog meer indringende beelden op televisie. Tja, en we zijn ook weer niet van beton. Dan gaan we geven.”