Schepping uit het niets niet helemaal onvoorstelbaar
In de christelijke traditie wordt van God gezegd dat Hij de wereld uit het niets heeft geschapen. Maar is dit eigenlijk wel mogelijk? Als zoiets niet kan, is dat een argument tegen het bestaan van God.
JA
Een atheïstisch argument dat met enige regelmaat wordt geopperd, gaat als volgt. Als God bestaat, dan is God de grond van de werkelijkheid. Alles wat buiten God bestaat, is dan direct of indirect door God voortgebracht. Er is niets dat op dezelfde hoogte staat als God. Maar dan moet God de wereld uit het niets hebben voortgebracht.
Stel namelijk dat God aanvankelijk uit ”iets” zou scheppen. In dat geval is dat ”iets” niet uit God voortgekomen. Dat is in tegenspraak met God als de oorsprong van alles. Kortom, als God bestaat, dan moet God de wereld uit het niets hebben geschapen. In de christelijke traditie wordt niet voor niets gesproken over schepping uit niets (”creatio ex nihilo”).
Wij kunnen ons er echter geen enkele redelijke voorstelling maken van hoe een schepping uit het niets in zijn werk zou kunnen gaan. Dit wijst erop dat het onmogelijk is om iets uit niets te scheppen. Maar dan volgt dat God niet bestaat.
NEE
Maar waarom zou scheppen uit het niets onmogelijk zijn? Scheppen componisten hun creaties (muziekstukken) in een bepaald opzicht niet eveneens uit het niets? En waarom zou God niet machtig genoeg kunnen zijn om iets te doen wat wij ons niet kunnen voorstellen? Is een dergelijke daad niet juist passend voor een machtige God, nota bene de absolute grond en oorsprong van alles?
Het idee van het bovengenoemde argument lijkt te zijn dat iets hoe dan ook niet uit niets kan ontstaan. Want als er helemaal niets is, hoe zou daaruit dan iets kunnen voortkomen? Nu is het inderdaad redelijk om te denken dat uit niets niets ontstaat. Voor een uit het niets scheppende God levert dit punt echter geen probleem op. De wereld wordt immers geschapen door God, zodat de wereld uit God en dus niet uit het niets voortkomt.
Bovendien kunnen we ons wel degelijk een bepaalde voorstelling maken van een God Die uit het niets de wereld schept. Ik zal beknopt een denkbaar scenario schetsen van hoe dit eventueel in zijn werk zou kunnen gaan. Hoewel het inderdaad onmogelijk lijkt om direct uit het niets allerlei concrete objecten, zoals sterren, planeten en manen te scheppen, is dit niet iets wat ”creatio ex nihilo” eist. Het zou namelijk goed kunnen dat God de wereld schept in verschillende fasen, waarbij het verschil tussen deze fasen zo klein is dat het alleszins voorstelbaar wordt dat God steeds de ene fase in de andere kan laten overgaan.
Neem het volgende traject. God kan aan allerlei zaken denken. Stel je nu eens voor dat God in de eerste fase bepaalde gedachten heeft en uit deze gedachten louter abstracte objecten vormt, zoals getallen. Gods denken aan ”tweeheid” leidt bijvoorbeeld tot het ontstaan van het getal twee. Deze abstracte objecten zouden vervolgens een van Gods denken onafhankelijk bestaan kunnen krijgen. Het getal twee bestaat dan als abstract object los van de gedachten van God. Dit is vergelijkbaar met een dichter die vanuit zijn geest een gedicht schept dat als abstract object los van de geest van de dichter kan gaan bestaan.
Een niet ondenkbare vervolgstap is dan dat God deze abstracte objecten transformeert in minimale concrete objecten, namelijk in concrete objecten zonder enige massa. Volgens de hedendaagse theoretische natuurkunde zijn dergelijke minimale concrete objecten inderdaad denkbaar, zoals virtuele deeltjes met massa en lading nul en universums met straal nul. De stap van eerdergenoemde abstracte objecten naar dergelijke minimale concrete objecten is niet zo groot dat deze stap redelijkerwijs als onmogelijk beschouwd moet worden.
Vervolgens zou God in een vervolgfase vanuit deze minimale concrete objecten het ontstaan van meer substantiële concrete objecten kunnen bewerkstelligen, namelijk concrete objecten die wél een bepaalde massa hebben. De moderne fysica leert ons eveneens dat een dergelijke overgang denkbaar is. Er zijn onder andere kosmologische modellen die laten zien hoe een universum met straal nul (een minimaal concreet object) kan overgaan in een omvangrijk universum gevuld met materie (een substantieel concreet object).
DUS
De zo ontstane concrete substantiële objecten zouden zich in een laatste fase verder kunnen ontwikkelen tot de vele objecten die ons vertrouwd zijn, zoals de sterren en planeten van ons universum. Op deze gefaseerde manier lijkt schepping uit het niets wel degelijk voorstelbaar. Het bezwaar dat wij ons op geen enkele manier een voorstelling kunnen maken van ”creatio ex nihilo” vervalt daarmee. Het besproken argument tegen het bestaan van God is dan ook niet overtuigend. Het dient net zoals vele andere atheïstische argumenten verworpen te worden.
De auteur is onderzoeker aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.