Janne IJmker en uitgeverij Brevier bedenken nieuw uitgeefmodel
Schrijfster Janne IJmker en uitgever Pieter Rouwendal van Brevier hebben een uitgeefmodel bedacht dat voor de auteur een hoger rendement oplevert en voor de uitgever minder risico met zich meebrengt. Het contract is min of meer een omkering van het gangbare in de boekenwereld.
Een auteur op zoek naar andere mogelijkheden om haar werk uit te geven en een jonge uitgeverij die openstaat voor nieuwe ideeën blijkt een ideale combinatie, zo typeert Rouwendal de samenwerking.
Janne IJmker, schrijfster van de bestseller ”Achtendertig nachten” (18.500 verkochte exemplaren): „Het is eigenlijk heel merkwaardig dat de auteur, die haar hele hart in een boek legt en er soms jaren mee bezig is, uiteindelijk een relatief gering deel van de opbrengst krijgt. De boekhandel heeft een marge van tenminste 40 procent, terwijl een auteur doorgaans niet meer krijgt dan 10 procent. In dit nieuwe model investeer ik niet alleen tijd, maar ook geld in de uitgave. Daartegenover staat dat de opbrengsten voor het overgrote deel voor mij zijn.”
Pieter Rouwendal: „Het tv-programma De Rekenkamer was enige tijd geleden gewijd aan de prijs van een boek. Bestsellerauteur Ronald Giphart vertelde daarin dat hij ook voor een 22e druk nog 10 procent aan royalty’s ontvangt. Vanuit mijn positie als uitgever kan ik dat heel goed beredeneren: een uitgever neemt risico en niet elk uitgegeven boek betaalt zichzelf terug. Je hebt goedlopende titels nodig als tegenwicht voor minder goed lopende. Tegelijkertijd snapte ik dat het voor een auteur niet leuk is als het geld dat met zijn boek verdiend wordt, gebruikt wordt voor minder rendabele titels. Toen begon ik na te denken over een ander model van uitgeven. Een model waarin de uitgever minder risico heeft en daardoor meer royalty’s kan uitkeren. Terwijl ik daarover brainstormde, nam Janne contact met me
op.”
Het nieuwe model speelt in op de veranderende rol van een uitgever. Was een uitgever vroeger verheven boven auteur en lezer, nu is hij steeds meer iemand die service verleent, stelt Rouwendal. „Het nieuwe van dit model zit vooral in de verdeling van kosten en baten. Aan het proces van uitgeven verandert verder niet veel. De auteur levert een tekst en de uitgever verrijkt het boek door redactie, laat een prachtig omslag ontwerpen en brengt het boek via vertegenwoordigers bij de boekhandel. Alleen in de promotie wordt meer inzet van de auteur gevraagd. De uitgever kan daarin een ondersteunende rol spelen. Voor dit boek van Janne IJmker hebben we bijvoorbeeld contact gelegd met een boekhandel voor een presentatie. Zij vult het vervolgens zelf verder in met de boekhandelaar.”
Brevier gaat niet alles uitgeven waar iemand geld in wil steken. „Een roman moet niveau hebben en het waard zijn om te worden uitgegeven; in welk model wordt daarna pas bekeken. IJmker: „Dat is een van de redenen geweest om voor Brevier te kiezen. De romans in dit jonge fonds hebben kwaliteit. Het was een aangename verrassing dat Pieter Rouwendal openstond voor nieuwe ideeën.’
”Wij hebben het leven lief” is de eerste vrucht van de samenwerking. Het op feiten gebaseerde boek over een Nederlands meisje dat vriendschap sluit met een Joodse man uit een werkkamp, is zojuist van de pers gerold in een oplage van 3.000 exemplaren.