Ds. Hoefnagel: Herschepping gaat in de weg van de heilsorde
WERKENDAM. Gods werk voor en in de mens vindt plaats in een bepaalde heilsorde. Deze heilsweg vindt zijn oorsprong in de verkiezing, uitgewerkt in de roeping, de rechtvaardiging en de verheerlijking.
De weg van de heilsorde was zaterdag in Werkendam het thema op een ontmoetingsdag die uitging van de stichting Bewaar het Pand binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK). Ds. K. Hoefnagel, predikant in Meerkerk, sprak voor de 400 aanwezigen over het voornemen van God, in de Schrift uitgedrukt met ”Gods welbehagen”.
De mens is geschapen naar het beeld van God. Hoewel de mens van God is afgevallen, blijft God bij Zijn oorspronkelijke doelstelling. Ook in de herschepping. „De zonde neemt dat doel niet weg. Hij richt Zijn verbond op, met als doel God te zijn voor Zijn volk. Dat is Zijn voornemen”, zei ds. Hoefnagel.
Dat Gods doel wordt uitgewerkt in de roeping tot het heil, was het onderwerp waarover ds. A. Hoekman sprak. De predikant, die binnenkort wordt bevestigd in Alphen aan den Rijn, stond stil bij ”Geroepen door God, geroepen als zondaar en geroepen tot bekering”.
„Gods kinderen zijn geroepen, omdat God de Eerste is”, aldus ds. Hoekman. Ze zijn geroepen als zondaar, zoals Levi in het tolhuis. Levi volgde die roeping, terwijl de farizeeën en de schriftgeleerden zich daar verre van hielden. Als een mens geroepen is tot bekering, blijft hij niet zoals hij was, aldus ds. Hoekman.
De rechtvaardiging van de goddeloze is een onuitsprekelijk wonder, betoogde prof. dr. A. Baars, emeritus hoogleraar binnen de CGK. „Rechtvaardigmaking is geen ”rechtwaardigmaking” zoals de roomsen leren en ook geen ”rechtaardigmaking”. God maakt geen waardige en aardige mensen.” Het scharnierpunt in de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze is de volkomen en pure genade, stelde prof. Baars. De vrucht van de rechtvaardiging is vrede met God door het bloed van het kruis. Rechtvaardiging, vrede, geloof en aanneming horen bij elkaar, zei hij, verwijzend naar vraag en antwoord 60 van de Heidelbergse Catechismus. „Christus’ weldaad met een gelovig hart aannemen, is een ontvangen weldaad.”
Niet speculeren
Heerlijkmaking is iets wat geen mens heeft gezien, geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgeklommen, zei ds. A. van der Zwan, predikant te Sliedrecht. Laten we er niet over speculeren wat het zal zijn. De verheerlijking ligt in de toekomst. Wel spoort de Schrift ons aan om uit te zien naar de verheerlijking, terwijl onze wandel hier op aarde in de hemel is. „We zijn hier burgers van het hemels Koninkrijk.” De heerlijkmaking schetste hij als kroon op het werk, als voltooiing van alles wat eraan voorafging. Daarin noemde de Sliedrechtse predikant verkiezing, roeping, wedergeboorte, bekering, geloof, rechtvaardigmaking en de aanneming tot kinderen. „Kortom, de voltooiing van de heiligmaking.”