Ball op colloque: Schriftgezag bij rooms-katholieken vaker onder kritiek
SAINTE-FOY-LÈS-LYON. In behoudende rooms-katholieke media valt steeds vaker te lezen dat de Bijbelse geschiedenissen geen historische gebeurtenissen zijn maar zingevende mythen en inspirerende verhalen.
Die constatering deed voorzitter Malcolm Ball in zijn openingswoord op de Colloque Biblique Francophone. Deze vierdaagse conferentie voor Franstalige protestanten wordt gehouden in Sainte Foy-lès-Lyon, een voorstad van het Franse Lyon.
Hoewel geen van de deelnemers van de Colloque Bibliqe Francophone rooms-katholiek is of de feitelijkheid van de Bijbelverhalen betwijfelt, moet „iedere ondermijning van het Schriftgezag zorgen baren”, vindt Ball. „Deze bijeenkomst is niet alleen bedoeld tot versterking van het geloof, maar ook voor bewapening tegen dwalingen.”
Dit jaar wonen 55 deelnemers uit verschillende Franstalige landen de conferentie bij. Ball betreurde de afwezigheid van deelnemers uit Franstalige Afrikaanse landen. Zij kwamen in voorgaande jaren in groten getale naar de colloque, maar moesten het volgens de voorzitter als gevolg van de economische crisis dit jaar laten afweten.
Ds. Yvan Bourquin, predikant van de Église Réformée Evangélique in Porrentruy (Zwitserland), hield zijn eerste lezing over de Zwitserse theoloog Jean-Frédéric Osterwald (1663-1747). Volgens ds. Bourquin wordt er bij Osterwald een „subtiele maar ingrijpende verschuiving” zichtbaar. „Deze theoloog kwam uiteindelijk uit bij een totaal andere opvatting over de centrale geloofsdogma’s van de Reformatie.”
Tegen de zijns inziens „dode orthodoxie” van het christendom die de zaligheid uit genade alleen leert, benadrukte Osterwald dat de christen zijn zaligheid met vreze en beven moet bewerken. In zijn belangrijke boek de ”Traité des sources de la corruption” (”Verhandeling over de oorzaken van de verdorvenheid”) houdt Osterwald een betoog voor de redelijkheid van het christelijk geloof.
De heiligmaking vat Osterwald op als „een reparatie.” De gelovige moet met een goed deugdzaam leven iets goedmaken wat door de zonde is kapotgemaakt. De geloofsgehoorzaamheid komt bij Osterwald voort uit goed verstandelijk inzicht en wordt door God erkend als genoegdoening.
Volgens ds. Bourquin is de voorstelling van de rechtvaardiging uit het geloof alleen „balanceren op het scherp van de snede. Zodra deze leer onevenwichtig wordt voorgesteld of verwordt tot dode orthodoxie, komen er theologische opvattingen van het soort van Osterwald.” Jean-Frédéric Osterwald eindige als rationele moralist (zedenmeester), zei ds. Bourquin. „Het niet verwonderlijk dat zijn werken vooral bij rooms-katholieke theologen grote populariteit genoten.”
Drs. Jean-Philippe Bru, docent praktische theologie aan de Faculté Jean Calvin in Aix-en-Provence, hield dinsdagavond zijn eerste van een serie avondpreken over Mattheüs 8 en 9.