Willem-Alexander krijgt nieuw vliegtuig
DEN HAAG. KLM Cityhopper haalt in drie jaar tijd al z’n Fokkers 70 uit de lucht. De vliegtuigen maken plaats voor nieuwe Embraer-toestellen. Daarmee valt ook het doek voor de KBX, het regeringsvliegtuig. Kabinet en koning krijgen een nieuwe kist.
De Fokker 70 –met registratie PH-KBX– is een opvallende verschijning. Het sierlijke witte toestel –oranje staart, oranje motoren, oranje striping– vliegt in dienst van het koninkrijk. De minister-president, ministers en het Koninklijk Huis maken gezamenlijk gebruik van het regeringsvliegtuig.
KLM maakt maandag bekend dat het al z’n Fokkers 70 de komende drie jaar vervangt door zeventien toestellen van de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer. De nieuwe vloot bestaat straks uit vijftien Embraers 175 en twee Embraers 190.
De nieuwe Braziliaanse vliegtuigen moeten de oude, brandstofslurpende Fokkers 70 vervangen De levering van de E190’s staat gepland voor december, de E175’s moeten tussen maart 2016 en juni 2018 aantreden. Maar dat is nog niet alles. KLM heeft ook een optie op nog eens zeventien nieuwe Embraerkisten.
Met het uitrangeren van de Fokkers bij KLM nadert ook het einde van het regeringsvliegtuig, bevestigde Karin van Rooijen van het ministerie van Infrastructuur dinsdagmorgen. KLM-piloten vliegen namelijk niet alleen op de eigen vloot, maar verzorgen ook de vluchten van de PH-KBX.
Nederland haalt het regeringstoestel in 2017 uit de lucht. De vraag naar een opvolger kan Van Rooijen nog niet beantwoorden. „Daar wordt op dit moment naar gekeken.” Ze verwacht „in de loop van dit jaar” meer duidelijkheid. De keus voor Embraer lijkt niet onlogisch. De Braziliaanse vliegtuigfabrikant mag dat –om de Nederlandse onderhandelingspositie niet te schaden– echter nog niet weten.
Staat van dienst
De Fokker 70 –met twee Rolls- Royce Tay 620-15-motoren– beschikt over een goede staat van dienst. Het toestel maakt eind september 1995 zijn eerste vlucht. De nieuwe, koninklijke Fokker is voorzien van een vipinterieur, zorgvuldig afgestemd op de statuur van de passagiers.
De Nederlandse regering krijgt in maart 1996 de sleutels van het nieuwe toestel. De Fokker 70 vervangt daarbij een Fokker F28. De Fokker 70 PH-KBX staat –sinds de sluiting van vliegveld Valkenburg– geparkeerd in hangar 73 op Schiphol-Oost.
De koninklijke familie maakt tegenwoordig overigens –overeenkomstig de wens van de Tweede Kamer– aanmerkelijk minder gebruik van de KBX voor zakenreizen en vakantievluchten. In het eerste jaar van Willem-Alexander stapten de Oranjes 47 keer aan boord. In het eerste jaar van Beatrix was dat nog 67 keer.
Nederland is samen met Frankrijk, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en de VS het land dat een regeringstoestel van eigen bodem heeft. Met de verdwijning van de Fokker komt daar voor Nederland een eind aan. Definitief.
Omscholing
Willem-Alexander vliegt regelmatig als copiloot op de koninklijke Fokker, maar ook als gastpiloot op de Fokkervloot van KLM Cityhopper, om z’n wettelijk verplichte aantal vlieguren op peil te houden.
Om straks het nieuwe regeringstoestel te kunnen besturen, zal Willem-Alexander zich, net als de KLM-piloten, moeten laten omscholen. De Rijksvoorlichtingsdienst wil daar „niet op vooruitlopen”, aldus RVD-woordvoerder Leeflang. Het lijkt echter niet voor de hand te liggen –aldus royaltywatchers– dat de koning zijn vlieghobby zomaar opgeeft.
Registratie
De registratie van regeringsvliegtuigen is niet toevallig gekozen. De Fokker F28 heeft jarenlang gevlogen met de aanduiding PH-PBX, waarbij ”PH” staat voor Nederland en ”PBX” voor prinses Beatrix. Z’n opvolger, de Fokker 70, vliegt nog altijd met registratie PH-KBX –verwijzend naar kóningin Beatrix– ook al is zij inmiddels alweer enkele jaren prinses. Het nieuwe regeringsvliegtuig moet een andere registratie krijgen. Goed om te weten voor kabinet en koning: de aanduiding PH-KWA is nog vrij.