Schadevergoeding na stroomstoring
DEN HAAG (ANP). Na een grote stroomstoring hebben consumenten recht op een schadevergoeding. Voorwaarde is wel dat die langer dan vier uur duurt; anders krijgt de ‘elektriciteitsklant’ geen vergoeding, aldus de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Bij een storing die duurt van vier à acht uur, krijgt de consument 35 euro. Als de storing langer duurt dan acht uur, krijgt de klant 20 euro extra voor elke aaneengesloten periode van vier uur die hij of zij dan nog zonder stroom zit. De netbeheerder betaalt de vergoeding uit binnen zes maanden na de stroomstoring. De gedupeerde klant hoeft daarvoor niets te doen.
Voor het geval dat door de stroomstoring bijvoorbeeld apparaten beschadigd raken, raadt de ACM aan contact op te nemen met de rechtsbijstandsverzekering of met een jurist.
Grote klanten met een hoogspanningsaansluiting, zoals fabrieken die kunnen hebben, hebben meer rechten. Bij een aansluiting met een spanning van meer dan 35.000 volt, heeft de afnemer al na een uur recht op een vergoeding, ter hoogte van 195 euro. Als de storing langer duurt dan acht uur, krijgt de klant 100 euro extra voor elke aaneengesloten periode van vier uur die hij of zij nog langer zonder stroom zit.
Bij grote bedrijven zoals Schiphol of staalbedrijven kan de schade veel groter zijn dan een paar honderd euro. Over compensatieregelingen kunnen grote klanten in hun contract met de netbeheerder specifieke afspraken maken die verder gaan dan de algemene compensatieregeling. De ACM is daar geen partij in en heeft er geen zicht op wat grote bedrijven in het gebied van de grote storing vrijdag met hun netbeheerder hebben afgesproken.