Piloot was vaker oorzaak crash
MARSEILLE (ANP). De copiloot van het toestel van Germanwings dat dinsdag neerstortte in Frankrijk, heeft dat waarschijnlijk bewust gedaan. Het zou niet de eerste keer zijn dat inzittenden van een vliegtuig om het leven komen, doordat de piloot (vermoedelijk) doelbewust het vliegtuig liet neerstorten:
9 februari 1982: Een vliegtuig van Japan Air Lines stortte kort voor de landing bij Tokio in zee, doordat de gezagvoerder plotseling de snelheid liet dalen. Daarvoor moest hij aan twee hendels trekken. De copiloot probeerde tevergeefs de gezagvoerder tegen te houden. Desondanks overleefden veel van de 147 inzittenden de crash bij lage snelheid. Slechts 24 mensen kwamen om door toedoen van de piloot, van wie bekend was dat hij psychische problemen had.
21 augustus 1994: Een vliegtuig van Royal Air Maroc stortte neer in het Atlasgebergte, niet lang nadat het was opgestegen. Een onderzoekscommissie meende dat de piloot de automatische piloot uitschakelde en bewust het vliegtuig in een duikvlucht stuurde. Alle 44 inzittenden kwamen om, onder wie vier Nederlanders.
19 december 1997: Een Boeing 737 van de Singaporese maatschappij SilkAir stortte neer op weg van Jakarta naar Singapore. Volgens de Amerikaanse Raad voor Transportveiligheid (NTSB) had de piloot gewacht tot de copiloot uit de cockpit was, de zwarte dozen uitgezet en daarna het toestel laten crashen. De piloot had meerdere problemen op het werk gehad en stond er financieel niet goed voor. 104 mensen kwamen om.
31 oktober 1999: Voor de kust van de Verenigde Staten stortte een Boeing 767 van Egypt Air neer. Dat gebeurde vlak nadat de gezagvoerder de cockpit had verlaten. De NTSB kon niet met zekerheid vaststellen dat de copiloot - die meermaals „ik vertrouw op God” zei - het vliegtuig wilde laten neerstorten, maar stelde wel vast dat zijn acties achter het stuur de oorzaak waren.
29 november 2013: Een vliegtuig van Mozambique Airlines stortte neer in Namibië, op weg naar Angola. De gezagvoerder stuurde het toestel naar beneden, kort nadat de copiloot de cockpit had verlaten, bleek uit onderzoek. De 27 inzittenden en 6 crewleden kwamen om.
8 maart 2014: Vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdwijnt van de radar. Het wrak is nog altijd niet gevonden en dus blijft onduidelijk wat er is gebeurd. Verscheidene experts vinden het aannemelijk dat de gezagvoerder de druk in de cabine opzettelijk liet wegvallen en uiteindelijk ook zelf overleed aan het tekort aan zuurstof. Het vliegtuig heeft vermoedelijk uren doorgevlogen. Er waren 239 mensen aan boord.