„Bemanning helikopter moet bij berging goed op zichzelf letten”
MÜRREN. Vaar niet blind op je routine. Maar blijf als helikopterbemanning voortdurend alert bij het bergingswerk na de vliegramp in de Franse Alpen. Dat zegt de Zwitser Patrick Holliger, die jarenlang reddingswerk deed in de Zwitserse bergen.
„Ongelooflijk en hard nieuws. Zeker als jezelf vaak mensen in nood in de bergen hebt opgepikt”, reageert Holliger op het bericht dat dinsdag een passagiersvliegtuig van Germanwings met 150 inzittenden is gecrasht. Dat gebeurde in moeilijk toegankelijk gebied in de Franse Alpen, op zo’n 2000 meter hoogte. Waarschijnlijk zijn er geen overlevenden.
Holliger, nu actief bij een alarmcentrale in Zwitserland, was jarenlang werkzaam bij het Zwitserse helikopterbedrijf Air-Glaciers. Menig keer was hij betrokken bij reddingsacties in de bergen. „Het is belangrijk dat de slachtoffers van de vliegtuigcrash worden geborgen, hoe moeilijk dat voor de hulpdiensten ook kan zijn. Een dood mens is ook een mens. De nabestaanden hebben er recht op dat ze de lichamen van hun geliefden krijgen.
Het is mogelijk dat de bergingswerkers gebruik maken van camera’s die warmte meten. Zodat in de bergen ook de kleinste resten van de slachtoffers worden gevonden. De inzet van speurhonden is een mogelijkheid, als er veel sneeuw zou liggen.”
Wat is de grootste moeilijkheid voor de helikopterbemanning bij de berging van de slachtoffers in bergachtig gebied?
„De bemanning moet oppassen om met de wieken geen bergwanden te raken. Houd afstand. Het is van belang om het gebied te kennen. Nogal eens worden bij helikopteracties lange kabels gebruikt. Daar hangen dan bijvoorbeeld twee reddingswerkers onder. Zo’n kabel kan 40, 50 of zelfs enkele honderden meters lang zijn. De kabel gaat heen en weer. Je moet dan in de helikopter goed opletten hoe de situatie onder je is en een geschikte plek zien te vinden waar mensen aan de grond kunnen komen. Soms is het te gevaarlijk om ergens te landen. Dan moet de helikopter bijvoorbeeld 500 meter lager landen en moeten hulpdiensten naar boven lopen.”
Er wordt sneeuw verwacht op de rampplek. Lastig voor de helikopterbemanning?
„Mist en zware sneeuw is gevaarlijk. Soms kan het beter zijn om niet op te stijgen. De helikopterbemanning moet goed op zichzelf passen. Je kunt routine hebben ontwikkeld in het reddingswerk, maar je zult elk moment alert moeten blijven. Altijd goed om je heen moeten blijven kijken. We willen immers niet dat er meer gewonden vallen dan de slachtoffers die er al zijn.”
Een actie die Holliger niet gauw zal vergeten, is de redding van zes mensen in de bergen. „Het was een moeilijke operatie, in een gebied met steile bergwanden. We hebben toen twee helikopters ingezet en gebruikten touwen. Het regende en het was windering. Maar de reddingsactie is geslaagd. Dat voelt inderdaad heel goed. Na afloop hebben de reddingswerkers met de geredden gepraat. Om ze te waarschuwen voortaan voorzichtig te zijn. We hadden ook een gesprek met de dokter. Om zo de gebeurtenissen te verwerken.”