Zwarte dag voor luchtvaart met crash Duitse Airbus
TOULOUSE. De luchtvaart beleeft opnieuw een zwarte dag met het neerstorten van een Airbus A320 van de Duitse maatschappij Germanwings in het Zuiden-van Frankrijk. Overlevenden van vlucht 4U 9525 zijn er –waarschijnlijk– niet.
Het nieuws komt hard aan, in de luchtvaart, maar ook daarbuiten. Vliegtuigongelukken spreken bij het grote publiek tot de verbeelding. Vrijwel iedereen heeft weleens gevlogen en kan zich de situatie aan boord van een vliegtuig voorstellen.
De neergestorte Airbus A320 (spanwijdte 34,10 meter) is een modern, betrouwbaar passagiersvliegtuig van de Europese vliegtuigfabrikant Airbus. De Airbus A320 telt doorgaans zo’n 180 passagiers. Aan boord van het gecrashte Duitse toestel zouden zich 142 passagiers en 6 bemanningsleden hebben bevonden.
Airbus gebruikt de aanduiding A320 als toestelaanduiding, maar ook als typeaanduiding voor andere varianten in de ”A320-familie”, zoals de A318, A319, A320 en A321. De A320-serie is een relatief klein, straalvliegtuig met twee motoren, vooral gebruikt voor de middellange afstand.
Maatschappijen kunnen met de Airbus A320 een vliegbereik realiseren van zo’n 4800 tot 5700 kilomter. De belangrijkste concurrent is de Boeing 737. De A320 beschikt meestal over twee klassen (businessclass en economyclass) met één gangpad. Stoelen staan opgesteld in rijen van 3. De A320 heeft in totaal acht nooduitgangen.
Het tweemotorige toestel kan bijna 30.000 liter aan brandstof meenemen. De Duitse Airbus was waarschijnlijk voor deze relatief korte vlucht van Barcelona naar Dusseldorf niet helemaal volgetankt.
Eerste vlucht
De A320 maakte in februari 1987 z’n eerste vlucht. Sindsdien heeft Airbus een kleine 8600 toestellen van dit type geleverd. De Airbus A320 (met aanverwante types) is het meest verkochte toestel uit het assortiment van de vliegtuigfabrikant. De Airbus A320 was het eerste, op grote schaal geproduceerde verkeersvliegtuig met zogenaamde fly-by-wire technologie. Opvallend is daarbij de besturing via een soort joystick.
De vliegtuigfabrikant bouwt nog steeds –gemoderniseerde– toestellen van dit type. Airbus werkt aan een gemoderniseerde versie van de A320, ook wel bekend als A320 NEO, de New Engine Option. Airbus wil volgend jaar de eerste A320neo afleveren en schat zo’n 4000 toestellen te verkopen in vijftien jaar tijd.