Grote onzekerheid over vluchten Air Holland
Het is nog onzeker of de vluchten van de noodlijdende luchtvaartmaatschappij Air Holland deze week doorgaan. Door de financiële problemen heeft de vervoerder grote moeite om de toestellen de lucht in te krijgen. Air Holland verkeert sinds dinsdag in surseance.
De maatschappij voert alleen vluchten uit naar de Nederlandse Antillen. Tussen de vijftig en honderd reizigers zijn dinsdag op de luchthaven Schiphol gestrand, doordat de maatschappij geen geld had om een geplande vlucht uit te voeren.
Air Holland heeft geprobeerd de passagiers woensdag met een extra vlucht alsnog naar de Antillen te brengen. Dat is niet gelukt, aldus bewindvoerder P. Ingwersen, omdat er geen vliegtuigen beschikbaar zijn. De buitenlandse reizigers worden in hotels ondergebracht, de Nederlanders moeten naar huis. Air Holland hoopt ze donderdag toch naar de Antillen te laten vliegen.
Op donderdag en vrijdag staan twee vluchten gepland om meer dan vierhonderd passagiers naar de Antillen te vervoeren. Ingwersen kon niet zeggen of ze doorgaan. „We bekijken van dag tot dag of het mogelijk is te vliegen."
Air Holland heeft een schuld van 22 miljoen euro, zo liet Ingwersen weten. De maatschappij praat met verschillende partijen over een mogelijke doorstart. Het bedrijf zit al jaren in financiële problemen.
De Amsterdamse zakenman E. de Vlieger nam eind vorig jaar de verre reizen naar bijvoorbeeld Mexico van Air Holland over. Zijn maatschappij Holland Exel voert sindsdien deze vluchten uit. Een groot deel van de ongeveer driehonderd werknemers van Air Holland is naar deze onderneming overgestapt.
Volgens de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) kunnen gedupeerden geen aanspraak maken op een vergoeding bij het fonds. „Air Holland is niet bij ons aangesloten. Bovendien vergoeden wij geen losse vliegtickets", aldus SGR–directeur P. Silbermann.
D–Reizen is volgens Silbermann wel SGR–lid. Bij deze reisorganisatie hebben enkele honderden mensen een vlucht met Air Holland geboekt. „D–Reizen is echter zelf niet in financiële problemen en ook zelf aansprakelijk voor schade wanneer het zaken doet met niet SGR–leden", stelt Silbermann. D–Reizen heeft al toegezegd klanten schadeloos te stellen, als de maatschappij failliet gaat.