MAF-Europa moderniseert haar luchtvloot
De zendingsorganisatie Mission Aviation Fellowship (MAF), afdeling Europa, is bezig haar luchtvloot te moderniseren. De komende vijf jaar, is de bedoeling, wordt een groot deel van de Cessna’s 185, 206 en 210, evenals de Beaver en de Viator, vervangen door vliegtuigen van het type Cessna Caravan.
„Een flink deel van de vliegtuigen is inmiddels wel tussen de twintig en dertig jaar oud”, zegt Adri van Geffen, directeur van MAF-Nederland. „Op zich zouden die best nog wel langer meekunnen; maar ook het aantal verzoeken om ondersteuning neemt de laatste jaren toe. We lopen dan tegen onze beperkte capaciteit aan. Een Cessna 206 bijvoorbeeld heeft maar vijf zitplaatsen of ruimte voor 450 kilo aan vracht. De Cessna Caravan biedt plaats aan tien tot twaalf passagiers of 1250 kilo aan goederen. Dat vliegtuig is voor ons dus veel efficiënter.”
Overal nemen de verzoeken om ondersteuning toe, constateert Van Geffen. „In Papoea, in Bangladesh. Nu vliegt in dat laatste land wel een groter vliegtuig, de Beaver, maar dat wordt te oud. Ook in Tanzania en in Kenia wordt duidelijk meer gevlogen.” De reden daarvan is volgens hem „dat we wat bekender zijn geraakt bij kerken, zendings- en hulpverleningsorganisaties én dat de MAF zich ook ter plaatse actiever presenteert.”
In totaal beschikt MAF-Europa over dertig vliegtuigen. Dat blijft ook zo. Het aantal zitplaatsen gaat echter flink omhoog. Op dit moment heeft de organisatie elf Cessna’s Caravan operationeel. Voor dit jaar staan drie nieuwe vliegtuigen op het programma, aldus Van Geffen. „Mits we voldoende sponsorgelden bijeen kunnen brengen.”
Een Caravan kost 1 miljoen euro. Ook MAF-Nederland probeert er via fondswerving één mee te financieren. „Meer lukt voor een kleine organisatie als de onze niet. Nu ja, tenzij een miljonair ons wat toestopt.” Sponsoring van de MAF is wél aantrekkelijk, onderstreept hij. „Mensen zien in elk geval waar hun geld blijft.”
In Dodoma, Tanzania, werd onlangs een Cessna Grand Caravan gestationeerd. Deze kreeg de naam 5H-OPE. MAF Madagaskar en Kenia (beide vallen onder MAF-Europa) ontvingen vorig jaar allebei een Cessna Caravan. „Hierdoor kunnen nog meer mensen mee op een medische vlucht of bij een evacuatie.”
Ook Bangladesh en Tsjaad staan op de wachtlijst voor een Cessna Caravan. De bouw van een nieuwe hangar voor Tsjaad is onlangs gestart.
Volgens de website van MAF-Nederland (www.maf.nl) leveren het grote laadvermogen en de betrouwbare turbinemotor van de Cessna 208 Caravan hoge betrouwbaarheid en een lage kostprijs. Het toestel kan tien passagiers vervoeren of 1250 kilo aan vracht. De kruissnelheid bedraagt 341 kilometer per uur. De stoelen zijn gemakkelijk te verwijderen, waardoor ruimte ontstaat voor bouwmaterialen, zieke patiënten op brancards of, bijvoorbeeld, varkens.
De Cessna Grand Caravan is de grotere, maar minder gebruikte uitvoering van dit model. Het vliegtuig kan veertien passagiers vervoeren of 1250 kilo aan goederen. Ook zijn kruissnelheid is 341 kilometer per uur.