Economie

Bedrijven leren kinderen met geld omgaan

AMSTERDAM (ANP). Banken, telecombedrijven, een supermarkt en vele andere instellingen organiseren komende week bijna 5000 gastlessen en andere activiteiten in de klas om kinderen te leren omgaan met geld. Aan de vijfde editie van de nationale Week van het geld werken ruim negentig organisaties mee.

7 March 2015 10:19Gewijzigd op 15 November 2020 17:12

Zo legt T-Mobile aan basisschoolleerlingen uit hoe ze verstandig kunnen omgaan met hun mobiele telefoon. Verzekeraars gaan met kinderen het spel ‘Fix je risk’ spelen. En Lidl organiseert een wedstrijd waarbij klassen een aantal dagen met een bepaald budget een lunch moeten samenstellen. Ook veel gemeenten zijn bij het project betrokken.

De week wordt maandagochtend officieel geopend door koningin Máxima en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs). Dat gebeurt op basisschool OBS West in Capelle aan den IJssel.

Het idee achter de week is dat door kinderen jong met geld te leren omgaan, de basis wordt gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Hiervoor is ook speciaal lesmateriaal ontwikkeld dat juffen en meesters kunnen gebruiken in de klas. Zo kunnen de kleuterklassen leren rekenen met de educatieve televisieserie Koekeloere. Voor hogere klassen is er bijvoorbeeld een spreekbeurtpakket van de Koninklijke Nederlandse Munt.

Het project is een initiatief van Wijzer in geldzaken, een platform dat is opgezet door het ministerie van Financiën. Partners uit de financiële sector, de overheid, onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties en de wetenschap werken hierin samen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer