Glossy over Jezus krijgt geen vervolg
BARNEVELD. De makers van de glossy ”Jezus!” zijn overweldigd door de hoeveelheid reacties op het blad, dat eind vorige week uitkwam. „Het gaat maar door”, zegt Peter van Dijk van Lente Media. „We krijgen zelfs reacties uit het buitenland.” Er komt echter geen vervolg.
Lente Media werd speciaal opgericht om de glossy op de markt te brengen. Die blijkt volgens uitgever Van Dijk zowel niet-christenen als christenen aan te spreken. „Van de reacties is 95 procent positief. Dat komt vooral door de toon en de opmaak van het blad.”
Dat er ook mensen minder positief over zijn, vindt hij prima. „Iedereen mag een mening hebben over het blad. Dat vinden we helemaal niet erg.” Op sociale media wordt regelmatig gemeld dat de glossy is gekocht of niet meer te krijgen is, maar Van Dijk zegt dat hij niet weet hoe de verkoopstatistieken werkelijk zijn. „Die cijfers moeten van distributeur Aldipress komen. Dat wordt waarschijnlijk eind deze week.” De oplage van het blad is 80.000 exemplaren. „Die verkoop je niet zomaar. Aan een tweede druk zitten we echt nog niet te denken.”
Gedroomd heeft Van Dijk wel van eenzelfde uitgave in het buitenland. „Dat zou natuurlijk geweldig zijn, maar eerst maar eens dit. Dit project heeft ons twee jaar gekost. Dat is wel even genoeg.”
Van Dijk, ook uitgever bij de christelijke uitgeverij De Vuurbaak in Barneveld, is verbaasd dat zo veel seculiere media de glossy oppikten. „De Volkskrant, NRC Handelsblad, RTL4, noem maar op. Dat is als uitgever iets waar je van droomt.” Er komt geen vervolg, hoe hoog de verkopen ook zullen zijn. „Dat kan ik nu al zeggen. We gaan eerst maar eens mooie boeken verkopen.”
Lees ook:
„Glossy ”Jezus!” niet blasfemisch bedoeld”
„De bekendste persoon op aarde ooit”