Heineken verwacht iets zwakkere verkoopgroei
AMSTERDAM (ANP). De verkoop van bierbrouwer Heineken neemt dit jaar minder sterk toe dan afgelopen jaar, omdat het bedrijf in 2014 onder meer profiteerde van het WK voetbal in Brazilië. Dat liet Heineken woensdag weten bij de publicatie van de jaarcijfers.
De hoeveelheid bier die Heineken wereldwijd verkocht, bedroeg vorig jaar ruim 181 miljoen hectoliter, tegen meer dan 178 miljoen hectoliter een jaar eerder. In alle regio’s met uitzondering van Centraal- en Oost-Europa nam het volume toe. Heineken verkocht meer bier in opkomende markten en profiteerde van de populariteit van nieuwe producten zoals Amstel Radler. Het verkoopvolume van het hoofdmerk Heineken steeg met 5,1 procent, met groei in alle regio’s.
Financieel directeur René Hooft Graafland zei in een toelichting dat de groei dit jaar iets zwakker zal zijn. De aanhoudende groei in opkomende markten kan een zwakke vraag in ontwikkelde markten opvangen, aldus Heineken. De marktomstandigheden blijven uitdagend, meldde het bedrijf.
Heineken heeft ook te maken met onzekerheid op de belangrijke Nigeriaanse markt. De economie van Nigeria dreigt last te krijgen van de sterk gedaalde olieprijs. Hooft Graafland verklaarde echter dat Nigeria het nog steeds goed doet en dat de verkoop en winst op die markt stijgen. Ook op de Russische markt neemt de winst toe, ondanks een lagere verkoop, aldus de financieel directeur.
De aangepaste nettowinst van Heineken kwam vorig jaar 11 procent hoger uit op bijna 1,76 miljard euro, wat beter is dan verwacht. De omzet bleef vrijwel onveranderd op 21,2 miljard euro. Exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen was sprake van een omzetgroei met 3,3 procent.
Voor dit jaar verwacht Heineken een verdere groei van de omzet en winst.