Abellio gaat ov in Limburg doen
MAASTRICHT (ANP). NS-dochter Abellio gaat vanaf eind 2016 het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. Dat maakte de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck dinsdag in Maastricht bekend.
Abellio is de opvolger van Veolia en krijgt de opdracht voor vijftien jaar. In omzet is de totale opdracht 2 miljard euro waard, zei Van der Broeck.
De aanbesteding in Limburg is uniek omdat de stoptreinen én bussen vanaf 2016 door één bedrijf worden gereden. Veolia, Arriva en Abellio waren in de race. Abellio deed de beste aanbieding en scoorde meer punten dan Arriva. De aanbieding van Veolia was te duur en daarom ongeldig.
In de Volkskrant is gesuggereerd dat Veolia met opzet te veel geld heeft gevraagd om een rechtszaak over machtsmisbruik door de NS uit te lokken. Directeur Manu Lageirse ontkende dat dinsdag. „Het is geen strategie om een rechtszaak uit te lokken.”
De prijs van Veolia was gezien de risico’s reële en de best mogelijke, aldus de directeur. „Ik had geen andere keus.”
Veolia denkt nog wel na over een eventuele rechtszaak. Het bedrijf is bovendien benieuwd naar de uitkomsten van een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar mogelijk machtsmisbruik bij de aanbesteding in Limburg. In een analyse van de ov-markt waarschuwde de ACM eerder voor de markmacht van de NS.
Abellio rijdt al in Groot-Brittannië met treinen op een groot aantal trajecten en bussen in de regio Londen. Ook in Duitsland exploiteert Abellio verschillende treinverbindingen.
Volgens Van der Broeck gaat de nieuwe vervoerder nieuw materiaal inzetten, behalve op de Maaslijn Roermond-Nijmegen. De tijdelijke dieseltreinen worden daar in 2020 vervangen door nieuwe elektrische treinen. Limburg mikt op 10 procent meer openbaar vervoer, aldus de gedeputeerde. „De reiziger is de grote winnaar”, zei hij.
Abellio gaat op de treinen en bussen de naam ‘Door’ gebruiken. Vanaf 2024 gaat de nieuwe vervoerder alleen nog rijden met schone bussen rijden. „Dat is uniek in Nederland”, zei directeur Annemarie Zuidberg-Tabak.