Prof. Hofman: „Wees als Noach een dáder van het geloof”
LAGE VUURSCHE. „Het gaat niet zozeer om de vraag: zie je iets van het geloof van Noach in jouw leven? Het gaat erom: luister je net als Noach naar Gods stem?” Prof. dr. T. M. Hofman belichtte zaterdagmorgen in Lage Vuursche het „daadgeloof” van Noach.
Tijdens de conferentie van het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) staan geloofshelden uit het Oude Testament centraal: Henoch, Noach, Abraham, Jozef en Rachab. Op zaterdagmorgen zou C. P. de Boer uit Urk een lezing houden, maar door de ramp met de Urker kotter moest hij in zijn eigen gemeente zijn.
Genade
Over Noach staat veel meer geschreven in de Bijbel dan alleen in enkele hoofdstukken van Genesis, vertelt dr. Hofman. „Het is belangrijk om de Bijbel altijd in z’n verband te lezen. Het oordeel van God over de zonde zien we later in de Bijbel terugkomen. De zonde roept het Goddelijk gericht op. Dat zien we in de tijd van de richters en later bij de profeten. Toch zien we in Genesis 6 ook dat er ”maar” staat: „Maar Noach vond genade in de ogen des Heeren.””
Noach vond genade in de ogen van de Heere omdat hij rechtvaardig was te midden van de onrechtvaardigen, leest de predikant voor uit Ezechiël 14. „Noach had de bereidheid van het geloof. Dat stond haaks op de levenshouding van zijn tijdgenoten. In Genesis 6:22 staat dat ook: „En Noach deed het; naar al wat God hem geboden had, zo deed hij.””
Was het leven van Noachs tijdgenoten dan zo zondig? „We lezen van dingen die op zichzelf niet verkeerd zijn: eten, drinken, kopen, verkopen. Dat zijn allemaal dingen die je nodig hebt om te leven en deel te nemen aan de samenleving. Maar als het in je leven alleen daar om gaat, gaan deze dingen de omgang met God blokkeren. Wat is het oriëntatiepunt van je leven? Waar ligt je hart? Als je denkt dat je met alles wat je naar je toe haalt een rijk mens bent, heb je in de tijd van het oordeel niks. De tijdgenoten van Noach horen het kloppen van Noachs hamer, maar ze trekken zich er niet van aan. Ze leiden het gewone leven van alledag, en toch gaat er iets fout. Als de zondvloed losbarst, staan ze buiten de ark.”
Anders
Noachs leven is anders omdat hij wandelde met God, vertelt de emeritus hoogleraar. „Je neemt het Woord van God serieus, of je bent altijd te laat, je loopt achter de feiten aan. Voordat Noach iets van Gods gericht had gezien, geloofde hij toch dat het zou komen. Een christen gelooft Gods woorden, of die nu bedreigend of bevrijdend zijn. Dat geloof van Noach was onbegrijpelijk voor Noachs tijdgenoten, maar het was Noachs redding. Hij was in de ark, terwijl ze er buiten stonden. Ze hadden de tijd niet benut, terwijl ze de hamerslagen hoorden kloppen. „Door welke ark hij de wereld heeft veroordeeld”, staat daarover in Hebreeën 11.”
Dr. Hofman trekt verschillende lijnen door naar nu. „Herken je dat, dat belang van kopen, verkopen, eten en drinken? Je bent wat je hebt, zo is dat vaak wel. Welk belang stel jij in je spullen? Misschien doe je geen spectaculaire zonden. Ja, als je je aan een ander spiegelt, spiegel je je zacht. Maar ben je mens zoals God dat van je vraagt? We leven in een wereld vol verborgen verleiders, en de reclame speelt daarin een grote rol. In een boze tijd wandelde Noach met God. En jij?”
Een ander leerpunt uit het verhaal van Noach is „het leven met je oren in plaats van met je ogen”, aldus de emeritus hoogleraar. „Echt horen en gehoorzaam zijn in het geloof horen bij elkaar. Luister je net als Noach naar Gods stem? Lees maar hoe het er staat van Noach: Hij deed naar al wat God hem geboden had.”