Autorijden: ’t kan goedkoper
Autorijden kan altijd goedkoper en milieuvriendelijker. Bijvoorbeeld door de auto helemaal weg te doen.
Wie terugschakelt van een grote, zware MPV naar een klein autootje met een zuinig naaimachinemotortje wrijft zich in de handen omdat de kosten behoorlijk omlaaggaan. Bij de eerste tankbeurt met een Citroën C1 verdween er slechts 33 liter benzine in. Kosten: 47 euro, mede door de lage brandstofprijzen van dit moment. De onlangs ingeleverde Opel Zafira slurpte vorig jaar zo’n 50 liter per tankbeurt weg. Gemiddelde kosten: 74 euro per bezoek aan het benzinestation. De tank van de MPV was bovendien iets sneller leeg dan die van de C1, dus het brandstofverbruik per maand is duidelijk afgenomen.
Leuk natuurlijk, maar ’t kan nog goedkoper. Een collega vertelde dat hij de auto helemaal heeft weggedaan. Af en toe maakt hij of zijn vrouw gebruik van een deelauto. „Werk, school en kerk zijn allemaal in onze woonplaats. Waarom zouden we een auto kopen als die maar zelden wordt gebruikt?”
Als er toch een auto nodig is, staat er een op loopafstand. Een zuinige vijfzitter, eigendom van een zogeheten autopool. Mensen uit de buurt kunnen voor 2,50 euro per maand lid worden van deze vereniging. Ze delen de twee auto’s die de vereniging heeft. Zij betalen een vaste prijs per uur en per kilometer. Zo worden de kosten van aanschaf, onderhoud en verzekering door de leden gedeeld. De sleutels van de auto zitten in een goed afgesloten kastje waarvan alleen de leden de sleutel hebben. Reserveren van de auto kan via een website waarop alleen de leden kunnen inloggen.
Lastig wordt het wel in de zomervakantie, volgens de collega. „We moeten de auto al heel vroeg twee weken reserveren. Vervolgens kan een gedeelte van het gezin met de deelauto, de rest moet met het openbaar vervoer. De deelauto kost 22,40 euro per dag. Daarnaast moet er voor elke kilometer 22 eurocent worden betaald, maar daar zit de brandstof al wel bij in. Al met al zijn we algauw 700 euro kwijt voor het vervoer in de vakantie.”
Met dat geld kun je voor een eigen auto net een grote beurt en vier nieuwe banden betalen. Verdere onderhoudskosten, afschrijving en wegenbelasting komen daar nog bij. Zelfs wie in de vakantie twee weken een deelauto nodig heeft, is goedkoper uit dan iemand met een eigen auto.
Hoe bevalt het als je een MPV drie maanden inruilt voor een kleine Citroën en indien nodig een deelauto regelt? Vandaag deel 2.