Binnenland

Redding op Westerschelde is „een wonder”

Twee mensen werden er vrijdag gered op de Westerschelde. Een van hen, een man van 66, overleefde uren in het ijskoude water. „Een wonder”, vinden betrokken. Maar wel met een zwarte rand: zijn zoon overleefde het waarschijnlijk niet.

Jan Dirk van Scheyen
7 February 2015 08:35Gewijzigd op 15 November 2020 16:30
Omgeslagen schip in de Westerschelde. beeld ANP
Omgeslagen schip in de Westerschelde. beeld ANP

De 35-jarige Rick Broekmeulen uit Moerdijk wordt nog steeds vermist nadat hij in de nacht van donderdag op vrijdag op de Westerschelde kapseisde met het binnenvaartschip Rick. Vader Henk Broekmeulen (66) uit Zevenbergen is vrijdagochtend gered.

Een kraanschip heeft de Rick rond zes uur vrijdagmiddag van de zandplaat getrokken. Vrijdagavond laat werden er voorbereidingen getroffen om het schip rechtop te zetten. Het politieonderzoek naar de oorzaak van het scheepsongeluk is nog gaande.

De Rick kapseisde donderdagavond even voor middernacht door nog onbekende oorzaak. Dat gebeurde ter hoogte van het Zeeuws-Vlaamse Hoofdplaat, luttele kilometers ten noordoosten van Breskens. De zandzuiger Interballast-1 was bezig zand in het binnenvaartschip te pompen toen het plotseling omsloeg en op zijn kop kwam te liggen.

Aan dek

Vader Henk en zoon Rick Broekmeulen lagen te slapen; het bemanningslid, een 17-jarige jongen uit Klundert, stond aan dek. De jongen uit Klundert raakte te water. Hij kon rond 0.45 uur aan boord van de zandzuiger worden gebracht en later naar Breskens, waar een ambulance klaar stond.

Een groot deel van de nacht is er gezocht naar de, toen nog, twee vermisten. Rond 7.30 uur vrijdagochtend werd de vader gered. Hij zat al die uren opgesloten in het wrak. Hij werd onderkoeld maar aanspreekbaar naar het ziekenhuis gebracht. Waarschijnlijk heeft een luchtbel in het schip zijn leven gered.

Volgens de kustwacht is het „een wonder” dat de man het ongeval heeft overleefd. De watertemperatuur in de Westerschelde was 4 graden Celsius. De reddingmaatschappij KNRM bracht de 66-jarige met de reddingsboot van station Breskens naar de wal, waar een ambulance hem met spoed naar het ziekenhuis vervoerde.

Burgemeester Klijs van de gemeente Moerdijk hoorde vrijdag in de loop van de dag over het ongeluk. „Zoiets is altijd afschuwelijk, zeker als het drie man uit je gemeente betreft. Het is bijna een wonder dat de vader nog leeft”, zei Klijs in BN De Stem. De burgemeester gaf aan nog geen informatie te hebben over de toestand van de twee overlevenden.

Naar de vermiste 35-jarige Rick Broekmeulen hebben reddingswerkers vrijdag urenlang gezocht. Daarbij werden helikopters, reddingboten van de KNRM en duikers van zowel de Nederlandse en Belgische marine als het bergingsbedrijf Multraship ingezet. Ook collega-binnenschippers gingen met hun sloepen te water om uit te kijken naar de man. Duikers hebben een groot deel van het wrak doorzocht, maar konden niet in de stuurhut, omdat de situatie te gevaarlijk was. De stuurhut was behoorlijk ingedeukt doordat het schip ondersteboven lag. Klopsignalen die de duikers gaven werden niet beantwoord.

Bij het ter perse gaan van deze krant, rond middernacht, was er nog altijd niets bekend over het lot van de vermiste man. Bij de hulpdiensten leefde de verwachting dat hij zou kunnen worden aangetroffen in het schip zodra dat doorzoekbaar is.

Vóór het weer rechtop zetten van het schip moeten er stalen stroppen rond de Rick worden bevestigd en tijdens die klus moet er weinig stroming zijn. Daar is sprake van gedurende de korte periode aan het eind van elk hoogwater, voordat het tij keert. In dat tijdsbestek van drie kwartier tot een uur moet het bergingsteam de stroppen om het wrak bevestigen.

Daarbij moet er ook onder water worden gewerkt en door duikers onder het schip door worden gezwommen. „Er moet zo min mogelijk stroming zijn om die stroppen goed vast te kunnen maken”, zegt woordvoerster Eline Muller van Multraship. „Maar omdat dat zogenaamd ”stil water” zo snel voorbij is, moet alles onder water vlot verlopen.”

Tweede scheepsongeval

Ze zei vrijdagavond dat het „heel denkbaar” was dat het kantelen en uit het water hijsen van de Rick pas zaterdag zou plaatsvinden. Woordvoerder Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat zei „toch wel te hopen” dat het eerder gebeurt. Bij het ter perse gaan van deze krant was het schip nog niet gelicht.

Volgens schippersorganisatie Schuttevaer vervoert de Rick (bouwjaar 1964) al jaren met regelmaat zand over de Westerschelde. Het zand wordt vanaf die zeearm via binnenwateren naar Brussel getransporteerd.

Het ongeluk met de Rick is het tweede scheepsongeval in enkele weken tijd op de Westerschelde. Vrijdagavond 16 januari botsten in de zeearm twee tankers op elkaar. Een van de twee, de Nederlandse Almira, liep averij op en verloor 140 kuub van het oplosmiddel styreen. De lekkage veroorzaakte destijds grote stankoverlast die tot in Utrecht was te ruiken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer