VWA in actie tegen afspraken verkoop enkele soort tabak
De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) treedt op als blijkt dat sigarettenfabrikanten en de horeca verkoopafspraken maken.
Dat heeft een woordvoerster van de toezichthoudende organisatie zaterdag bevestigd. Tabaksproducten proberen tegenwoordig met café-restaurants exclusieve afspraken te maken over de verkoop van hun eigen producten. Op die manier hopen ze sigaretten van de concurrent buiten de deur te houden, meldde NRC Handelsblad zaterdag. De VWA ziet dit soort praktijken als een verkapte vorm van reclame.
Met de verkoopafspraken proberen sigarettenfabrikanten de aandacht op hun producten te vestigen. Reclame maken mogen ze niet van de nieuwe tabakswet, die twee jaar geleden van kracht werd. In sommige horecagelegenheden wordt slechts één merk verkocht.
De VWA beschouwt sigarettenautomaten waarin slechts één merk wordt aangeboden als reclame. Mochten de controleurs van de VWA dit soort praktijken tegenkomen, dan treden ze daar zeker tegen op, aldus de woordvoerster. In eerste instantie laten ze het bij een waarschuwing. Als dat niet helpt, krijgt de ondernemer een boete. Die kan variëren van 300 tot 2400 euro.