Groentetelers werken aan versterking marktpositie
BLEISWIJK. Glasgroentetelers moeten de handen ineenslaan om de situatie in hun sector het hoofd te bieden, vindt voorzitter Nico van Ruiten van brancheorganisatie LTO Glaskracht.
Meer dan de helft van de bedrijven heeft moeite om het hoofd boven water te houden. Dat bleek deze week uit een analyse van consultancybureau McKinsey.
Vallen er ook bedrijven om?
„Zeker, dit jaar moesten meer bedrijven gedwongen stoppen dan vorig jaar. Die bedrijven zijn haast niet te verkopen. Dat betekent dat andere het ook moeilijk hebben. Onderzoeksinstituut LEI meldde deze week dat 20 procent van de glasgroentebedrijven een negatief eigen vermogen heeft.”
Wat gaat er nu gebeuren?
„We praten met telers en de acht telersverenigingen (coöperatieve organisaties die de verkoop van de groenten verzorgen, TR) over wat ons te doen staat. Het komt er nu op aan dat we samen de schouders eronder zetten.”
De positie van de telers tegenover de retailers blijkt te zwak te zijn. Wat denkt u daaraan te gaan doen?
„We zijn daar nog niet uit. Er zijn veel aanbieders, maar relatief weinig inkopers. De prijsvorming is voor telers niet transparant. Retailers kunnen gemakkelijk wisselen van leverancier. Het is een hele uitdaging om daar binnen de geldende mededingingsregels iets aan te doen. Maar er moet op korte termijn wat veranderen. Onze telers verdienen nu alleen iets als de productie in Spanje tegenvalt.”
Concreet?
„Voor de afzet van de producten zijn robuuste telersverenigingen nodig. Maar het verzamelen van marktinformatie en onderzoek naar wat de consument wil, kunnen we samen oppakken. Dat geldt ook voor het vergroten van de herkenbaarheid van onze producten, bijvoorbeeld in de vorm van een Nederlands merk.”
In 1996 fuseerden negen groenteveilingen tot The Greenery, ook toen al om de marktpositie van de telers te versterken. Is dat mislukt?
„De ideeën waren goed, maar één groot landelijk collectief is toen niet ontstaan. Maar dat is nu niet de richting waarin wij het zoeken. We leven in een andere tijd. Telers zijn zelf veel meer marktgericht bezig dan destijds en de bedrijven zijn groter geworden.”