Kerk & religie

Secularisatie gaat Afrika niet voorbij

CAÏRO. Afrika staat bekend als een godsdienstig werelddeel. Toch is ook daar sprake van secularisatie, zo werd de afgelopen dagen duidelijk tijdens een conferentie in de Egyptische hoofdstad Caïro.

Van een medewerker
13 December 2014 14:15Gewijzigd op 15 November 2020 15:09
beeld ANP
beeld ANP

Aan het Evangelical Theological Seminary in Cairo (ETSC) had donderdag en vrijdag een congres plaats over secularisatie en discipelschap in Afrika. De bijeenkomst was een initiatief van de GZB (Gereformeerde Zendingsbond) en bijzonder hoogleraar secularisatiestudies prof. dr. Herman Paul.

„Als de GZB vier jaar geleden had voorgesteld hier een conferentie over secularisatie te houden, dan hadden we gezegd dat dit in Egypte geen belangrijk thema is”, zei dr. Atef M. Gendy, rector van het seminarie. Maar sinds de revolutie van 2011 is er veel veranderd. „Vroeger waren er natuurlijk ook wel problemen, maar religie werd als iets positiefs gezien. De laatste jaren zijn mensen religie echter als een last gaan ervaren. Ze verlangen naar een seculiere staat of omarmen zelfs het atheïsme.” Ds. Amir Sarwat, predikant te Caïro, zei dat er naar schatting 2 miljoen atheïsten in Egypte zijn.

Tegelijk speelt in Egypte ook een heel ander probleem, zo bleek uit de bijdrage van ds. Sherif Salah, docent missiologie aan het seminarie. In veel dorpen (zonder kerk) wonen christenen met weinig kennis van en betrokkenheid op het christelijk geloof. Als er geen predikant of priester is om bij een begrafenis uit de Bijbel te lezen, nodigt men soms zelfs een imam uit om uit de Koran te lezen.

Dr. Willem-Jan de Wit, via de GZB docent Bijbelwetenschappen en systematische theologie aan het seminarie in Caïro, benadrukte het belang van goed theologisch onderwijs om studenten voor te bereiden op vragen van niet-christenen.

Afrika staat bekend als een godsdienstig continent. Toch denkt prof. dr. Benno van den Toren, hoogleraar interculturele theologie aan de Protestantse Theologische Universiteit te Groningen, dat secularisatie in Afrika wel degelijk mogelijk is. Hij vroeg zich af of Afrika vroeger echt zo religieus was. Traditionele Afrikaanse religies zijn in zekere zin ook „seculier”: ze zijn vooral gericht op wat mensen hier en nu nodig hebben. Dat ziet hij terug in het neopentecostalisme, dat sterk gericht is op gezondheid, welvaart en voorspoed.

Verder spraken drs. Jaap Haasnoot, die via de GZB als docent theologie in Zuid-Sudan werkt, en ds. A. Verwijs uit Rockanje. Beiden benadrukten het belang van discipelschap. Kerkleiders moeten worden getraind om duidelijk uit te dragen wat de kern is van het christelijk geloof en wat dit betekent voor heel het leven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer