„Nieuwe etiketregels niet streng genoeg”
AMSTERDAM (ANP). De nieuwe EU-regels over etikettering die zaterdag ingaan zijn niet streng genoeg. Dat vindt voedselwaakhond foodwatch. De lettertjes waarin fabrikanten informatie over de ingrediënten moeten vermelden zijn te klein en fabrikanten mogen nog steeds misleidende foto’s of slogans gebruiken.
„Als er slechts een ministukje aardbei in aardbeienyoghurt zit, mogen er gewoon grote aardbeien op de verpakking staan. Alleen als er helemaal geen aardbei in de yoghurt te vinden is, worden die plaatjes verboden”, stelt foodwatch.
Winst is volgens foodwatch wel dat vanaf december 2016 de zeven belangrijkste voedingswaarden vermeld moeten worden per 100 gram of per 100 milliliter. Dat is nu nog niet verplicht. Het gaat onder meer om calorieën, vetten, suiker en zout.
Foodwatch had graag gezien dat het verkeerslichtsysteem werd ingevoerd. Daarmee kunnen consumenten in één oogopslag op de voorkant van de verpakking zien of de hoeveelheid zout, suiker, vet en verzadigd vet in een product hoog (rood), gemiddeld (oranje) of laag (groen) is. Dit systeem is volgens foodwatch door de Europese levensmiddelenindustrie gedwarsboomd.
De Consumentenbond noemt de nieuwe etiketteringsregels een enorme verbetering, maar vindt het ook een gemiste kans dat het verkeerslichtensysteem niet is ingevoerd.
De bond dringt ook aan op goede controles van de NVWA. „De wet ligt al drie jaar klaar, maar wordt nu pas van kracht zodat fabrikanten de gelegenheid hadden om hun systemen en etiketten geleidelijk aan te passen”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. „We gaan er dan ook vanuit dat de NVWA direct vanaf het begin streng toezicht houdt. Er is geen enkel excuus om niet per 13 december aan alle nieuwe eisen te voldoen.”