Kachel uit bij 545 huishoudens na gasstoring in Apeldoorn
APELDOORN. In Apeldoorn zitten 545 huishoudens sinds zondag zonder gas. Geen verwarming, geen warm water. Dat gaat waarschijnlijk nog dagen duren.
Een 79-jarige Apeldoorner loopt nabij de Pythagorasstraat met een kant-en-klaartijd onder de arm. Portie boerenkool, ambachtelijke rookworst. Zijn eten bereidt hij in de magnetron. Op gas koken is er vandaag niet bij.
Weer kampt Apeldoorn met een gasstoring. In juni dit jaar zaten 1300 huishoudens acht dagen zonder gas. Een soortgelijk scenario dreigt nu weer. De storing is zondag veroorzaakt doordat water met zand in de gasleidingen stroomde. Dat gebeurde nadat een waterleiding was gebroken. Door de kracht daarvan begaf de gasleiding het. Het gebied waar de gasleidingen in juni waren vervuild, is deels hetzelfde gebied dat nu wordt getroffen.
De storing kan „meerdere dagen” duren, zegt woordvoerster Lieselot Meelker van netbeheerder Liander. Ze staat in Apeldoorn bij een crisiscentrum op de hoek van de Pythagorasstraat en de Sluisoordlaan. Daar staan mannen in hesjes en er zitten gaten in de grond. „We moeten 5 kilometer van de hoofdgasleiding schoonmaken. Dat is een taak voor speciale zuigwagens. De leiding wordt met een camera geïnspecteerd.” De hoofdgasleiding wordt deel voor deel schoongemaakt. Dat betekent dat het ene huis eerder weer gas heeft dan het andere huis.
Gedupeerd is ook woon-zorgcentrum Koningin Wilhelmina, waar ruim 100 ouderen verblijven. De verwarming doet het niet. „Sneu voor de bewoners”, zegt divisiemanager Olga Samwel, kop koffie in de hand. Zondag bracht het Rode Kruis 150 dekens. Wegens de gasstoring heeft het zorgcentrum (normaal zo’n zestig personeelsleden) een achttal extra mensen ingezet.
In de algemene ruimte beneden zijn elektrische kachels geplaatst. In verband met brandgevaar kreeg het centrum zondag te horen dat elektrische kachels op de kamers van de senioren niet zijn toegestaan. „Ik heb een warme mantel op me gelegd”, zegt een oudere vrouw in een rolstoel in de ontmoetingsruimte.
De overlast is „overkomelijk”, zegt Nelleke Vogel, bestuurder van Atlant Zorggroep, waar het centrum onder valt. „Een bewoner zei me net: „Het valt mee. Ik heb de oorlog meegemaakt.” Het zorgcentrum hield vanmorgen crisisberaad. Vogel: „Netbeheerder Liander liet ons weten zijn uiterste best te doen om het probleem vandaag op te lossen, op z’n laatst morgen. Op de kamers komen extra dekens, in de algemene ruimte extra kachels. Ik ben blij dat we het centrum niet hoeven te ontruimen.”
Bewoners in de wijk reageren doorgaans rustig op de overlast. „We gebruiken een campingkacheltje. Weer even primitief. Het komt allemaal goed. We hebben hier een plezierige buurt en helpen elkaar”, verwoordt de 38-jarige moeder Leonie de stemming.