Binnenland

Bandoneónspeler en Máxima bespraken tango

De bandoneónspeler Carel Kraayenhof, die zaterdag tijdens de kerkelijke inzegening grote indruk maakte met zijn tango ”Adios Noniño” (Vaarwel vader) van Astor Piazzolla, heeft Máxima begin november drie uur lang in zijn woning in Noordbeemster over de vloer gehad om erover met haar te overleggen.

ANP
4 February 2002 11:07Gewijzigd op 13 November 2020 23:24

Máxima wilde zelf een tango tijdens de dienst, zo had ze via de dirigent voor de plechtigheid, Ed Spanjaard, laten weten. De keuze voor ”Adios Noniño” was snel gemaakt. „Het is de lievelingstango van bijna alle Argentijnen, ongetwijfeld ook van haar vader”, aldus Kraayenhof (43) zaterdagavond. Piazzolla (1921-1992) schreef het stuk ooit in Puerto Rico, nadat hij had gehoord dat zijn vader in Buenos Aires was gestorven.

Máxima wilde een speciale bewerking van dat stuk. Kraayenhof en Spanjaard zouden aanvankelijk naar het hof gaan om daar een nieuw uitgedachte versie voor te spelen, maar het leek Kraayenhof beter de toenmalige verloofde van de Prins van Oranje bij hem thuis uit te nodigen. „Mijn huiskamer is een soort tangomuseum, alle informatie is er ook zo voor het grijpen.”

Tijdens de ontmoeting raakte Kraayenhof onder de indruk van de interesse die Máxima in muziek heeft. „Het was ook heel erg gezellig, vonden mijn vrouw en ik.” Uiteindelijk werd gezamenlijk gekozen voor een intro van een minuut met de bandoneón alleen, daarna drie minuten met orkest en, heel bijzonder voor dit stuk, met zang, door het Nederlands Kamerkoor. Dat koor zong overigens woordloos mee. Ook het inzetten van een harp maakte deel uit van de nieuwe bewerking.

Als tangoman kende Kraayenhof, die ooit persoonlijk contact met Piazzolla onderhield, het stuk ”Adios Noniño” al heel lang. Daarom was hij volgens eigen zeggen „niet heel zenuwachtig” voor zijn optreden tijdens het door miljoenen kijkers bekeken koninklijke huwelijk.

Wel schrok hij aanvankelijk van het geluid. „Ik speelde gescheiden van het orkest, dat achter het koorhek zat. Daardoor leek het of het in een andere kamer stond. We konden elkaar moeilijk horen, waardoor het geluid erg klein leek. Maar ik begrijp dat het voor anderen wel mooi en breed geklonken heeft.” Er was één keer in de kerk geoefend. „Maar nu was die hele kerk gevuld met mensen.”

Ondanks zijn concentratie op de muziek was Kraayenhof zich bewust van de hevige ontroering bij Máxima. „Die heb ik wel gezien, ja.” Hij heeft haar zaterdag niet meer gesproken.

Live-opnamen van de muziek tijdens het kerkelijk huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Máxima zijn inmiddels ruim verkrijgbaar via internet. De vooraf opgenomen muziek van de huwelijksplechtigheid is op cd verkrijgbaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer