Fabrikanten maken sigaret nog duurder
Fabrikanten grijpen de accijnsverhoging op sigaretten en shag aan om de tabakswaren nog duurder te maken.
Per 1 februari wordt een pakje sigaretten (25 stuks) of shag (50 gram) 80 eurocent duurder. Dat is voor 55 eurocent toe te schrijven aan de hogere belasting. De rest komt op het conto van de fabrikanten, zo heeft het ministerie van Financiën maandag bekendgemaakt.
Een pakje sigaretten of shag gaat vanaf volgende maand gemiddeld 4,60 euro kosten. Prijzen kunnen per merk afwijken. Volgens het ministerie hebben de fabrikanten en de importeurs voor het merendeel de prijsverhoging doorgevoerd. Hoeveel een kleiner pakje van twintig sigaretten precies gaat kosten, is bij het ministerie niet bekend.
De aanpassing van de prijs is opmerkelijk, omdat de tabaksindustrie bij de verhoging van de accijns klaagde over de gevolgen van het duurder maken van de sigaretten. De branche rekende op veel minder verkopen door de prijsverhoging, die toen nog op 14 procent uitkwam. Dat zou de acccijnsopbrengsten zelfs kunnen drukken.
Volgens Financiën zakt de consumptie van tabak bij een prijsstijging van 10 procent echter met slechts 4 procent, waardoor per saldo de inkomsten voor de schatkist toenemen. De hogere accijns zou bij gelijkblijvende omstandigheden circa 400 miljoen euro opbrengen. In de miljoenennota is echter uitgegaan van een scherpere raming en is de opbrengst geschat op 300 miljoen euro.
Stichting Sigaretten Industrie, de Stichting Rokers Belangen en de fabrikant Philip Morris stelden vandaag dat de verhoging louter het gevolg is van overheidsbeleid. Doordat het Rijk fors meer belasting heft, proberen producenten gevreesd omzetverlies te compenseren door een hogere prijs.
„Wij zijn niet blij met de prijsstijging, maar de ellende is begonnen met die absurde accijnsverhoging”, reageerde T. Wurtz van de Stichting Rokers Belangen. Woordvoerder W. J. Roelofs van het bureau Voorlichting Tabak vindt deze beschuldiging niet terecht, maar snapt wel dat fabrikanten als ondernemer willen reageren. „Ik moet gissen naar de werkelijke reden. Ongetwijfeld ligt er een bedrijfseconomische keuze aan ten grondslag.”
Roelofs benadrukt dat op dit moment slechts één fabrikant de prijs heeft verhoogd. „Het geldt dus niet voor alle fabrikanten en voor alle merken. Ik verwacht zeker geen prijzenoorlog.”