ING schrapt 1700 banen in Nederland
AMSTERDAM (ANP). ING gaat de komende drie jaar ongeveer 1700 banen in Nederland schrappen, omdat het financieel concern verder inzet op de digitalisering van zijn bankactiviteiten. Dat maakte ING dinsdag bekend.
Verder zal het aantal voltijdsbanen dat wordt vervuld door externe dienstverleners met circa 1075 worden verminderd. De meeste banen komen te vervallen bij het hoofdkantoor voor consumentenbankieren bij ING, bij de administratieve diensten, de callcenters en IT-afdelingen. „Er zal sprake zijn van een heel beperkt natuurlijk verloop”, aldus een woordvoerster.
Om het IT-systeem verder te versimpelen en te automatiseren, trekt ING 200 miljoen euro uit. In verband met het banenverlies wordt een voorziening voor belastingen getroffen van 320 miljoen euro in het vierde kwartaal van dit jaar. De ingrepen moeten volgens de bank leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van 270 miljoen euro vanaf 2018.
De dinsdag aangekondigde maatregelen volgen op eerdere initiatieven uit 2011 en 2012. In de afgelopen jaren verdwenen al duizenden banen bij het financiële concern. Op dit moment werken er bij ING in Nederland zo’n 16.000 mensen, wereldwijd zijn dat er 53.000.
ING wil overgaan op een alomvattende aanpak bij het digitaal bankieren, waardoor klanten al hun bankzaken digitaal kunnen regelen en informatie direct beschikbaar zal zijn in alle kanalen.
„In de huidige digitale wereld is verandering een constante factor. Klanten gebruiken verschillende kanalen om hun bankzaken te regelen. Ze verwachten te kunnen bankieren op de manier die zij willen, wanneer zij willen en op een consistente, betrouwbare, duidelijke en makkelijke manier. In deze omgeving moeten we onze dienstverlening continue verbeteren”, aldus topman Ralph Hamers van ING in een toelichting op het banenverlies.
Hamers zei dat het bedrijf zijn uiterste best zal doen om de betrokken werknemers te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan.