Economie

Nieuwe Rabo-topman kijkt naar Silicon Valley

UTRECHT (ANP). Rabobank investeert komende jaren fors in ICT. De nieuwe bestuursvoorzitter, Wiebe Draijer, wil op zoek naar creatieve manieren om klanten beter van dienst te zijn. Volgens hem is het zinvol te kijken naar de nieuwste innovaties, bijvoorbeeld die van start-ups uit Silicon Valley. Dat zei hij maandag op zijn eerste grote persbijeenkomst.

10 November 2014 18:21Gewijzigd op 15 November 2020 14:15
Wiebe Draijer. Beeld ANP
Wiebe Draijer. Beeld ANP

Draijer is van huis uit geen bankier. Om die reden liet hij zich drie maanden lang uitgebreid inwerken bij het bankbedrijf en alles wat daar bij komt kijken. Zo ging hij ook naar Californië. Ondernemers daar komen met tal van interessante ideeën, vindt Draijer. Denk bijvoorbeeld aan het uitbreiden van de online dienstverlening, omgang met ‘big data’, ‘crowdfunding’ en ‘peer-to-peer lending’.

Vooral dat laatste past bij de coöperatieve Rabobank, stelt de op 1 oktober aangetreden topman. Rabobank zou volgens Draijer bijvoorbeeld meer als bemiddelaar en adviseur op kunnen treden bij kredietverlening tussen bedrijven onderling. Klanten worden dan wel geholpen, maar die kredieten komen zo niet terug op de balans van de bank zelf.

De door schandalen geplaagde Rabobank zet komende jaren vooral in op het herstellen van de relatie met zijn klanten. Maar de bank heeft wel te maken met strengere regelgeving en hogere kapitaalseisen dan vroeger. Niet iedereen kan zomaar nog een grote lening worden verstrekt.

Ook sluiten in verschillende regio’s in het land de lokale bankkantoren. Hier zullen toch nieuwe contactmogelijkheden tegenover moeten worden gezet.

Draijer, voorheen voorzitter van het belangrijke adviesorgaan SER en daarvoor consultant, wil dat de prestaties van de bank meer meetbaar worden. Hij kijkt naar een goede graadmeter om de klanttevredenheid beter in het oog te houden. Ook wil Draijer dat er meer diepgravende sectoranalyses worden gedaan, zodat beter in beeld komt welke bedrijven het moeilijk krijgen en waar groei valt te verwachten.

Rabobank heeft veel klanten in sectoren die de crisisjaren nog niet te boven zijn; de glastuinbouw, de binnenvaart en vastgoed.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer