Ds. Jongeneel op HJW-Jongerendag: „We moeten niet proberen de Drie-eenheid te begrijpen”
DOORN. „De Drie-eenheid laat zich niet uitleggen aan de hand van voorbeelden”, zei ds. D. Jongeneel uit Katwijk aan Zee zaterdag op de +16 HJW-jongerendag, die gehouden werd in Doorn. „Hoe mooi die ook zijn, ze gaan altijd mank.”
De jongerendag had als thema ”Ik geloof… het wel?!” Ds. Jongeneel opende de dag met een lezing over ”Ik geloof in een Drie-enige God”. Het woord Drie-eenheid komt niet in de Bijbel voor, aldus ds. Jongeneel. „Maar door de grote lijnen die te vinden zijn in de Bijbel leer je al lezend de Heere God kennen als Vader, Zoon en Heilige Geest.”
Eenzijdigheid
De predikant waarschuwde de jongeren ervoor te proberen de Drie-eenheid te doorgronden. „We spreken vaak te plat over God en denken Hem in onze zak te hebben. Deze leer kunnen we echter niet begrijpen.” Dat is de bedoeling er ook niet van: „Hij wil ons alleen maar bij de Schrift bewaren en ons behoeden voor on-Bijbelse gedachten, vanuit het diepe besef dat al onze woorden tekortschieten en dat de Heere ons Zelf leert om over Hem te spreken.”
Wat heeft de leer van de Drie-eenheid dan wel te zeggen? „Die leert ons de grootheid van God erkennen en bewaart ons voor eenzijdigheid door óf Zijn drieheid te veel te benadrukken óf Zijn eenheid.”
Beide kanten van de Drie-eenheid zijn belangrijk, vervolgde de predikant. Zijn eenheid maakt God betrouwbaar: „Er is geen sprake van de God van het Oude Testament Die toornig zou zijn en de God van het Nieuwe Testament Die vol liefde is. God is geen vat vol tegenstrijdigheiden, maar een en dezelfde, van eeuwigheid tot eeuwigheid.”
De Drie-eenheid leert Zijn goddelijke eigenschappen kennen. „De Vader is God boven ons, de Zoon is God voor ons en de Geest is God in ons. Hij zoekt zondaren op in Zijn Drie-eenheid. Daarom is het voor een gezond geloofsleven nodig dat we de Vader, de Zoon en de Heilige Geest leren kennen.”
Formule
Aan het begin van de avond hield ds. J. M. Molenaar uit Hoevelaken een lezing met als thema ”Ik geloof in de vergeving van de zonden”. Er is geloof voor nodig om God te vragen om vergeving van je zonden, legde hij uit. „Anders is het gebed een formule.”
Het is bovendien een gebed dat een christen heel zijn leven blijft bidden, ook als hij of zij door het geloof in Jezus gered is. „Jezus leert dit gebed juist aan Zijn volgelingen. Lees de Bergrede maar en leg je leven er eens naast. Ik weet zeker dat je dan heel blij wordt omdat dat gebed om vergeving er ook in staat.”
Waarom begint de Heere Jezus over onze schulden? „Om mij eerlijk te maken voor God en een uitweg te bieden. De Geest van Christus overtuigt van zonden en drijft mij in de vergevende armen van Christus.” Bidden om vergeving is niet slechts iets persoonlijks, aldus de predikant. Dat blijkt uit het woordje ”ons”. „Als je bidt om vergeving, neem dan al je vrienden en familieleden mee in je gebed.”
Hoort God dat gebed? „Bidden is niet praten in de ruimte. Maar bidden is dit: „O God, ik kan het haast niet geloven dat de vergeving ook voor mij is.” En óf de Vader dan hoort. En óf hij dan vergeeft. Anders zou God geen God meer zijn.”
Dat betekent wel dat wij ook anderen moeten vergeven. „Jezus zegt: Als je de mensen hun schulden vergeeft, zal de Vader ook jou je zonden vergeven. Want wie om vergeving vraagt en daar werkelijk in gelooft, die gaat anders met zijn naasten om.”