Nieuwssites strijden om bezoeker
De grote groei is eruit bij nieuwssites. Bezoekersaantallen stagneren. Opvallend veel nieuwsorganisaties presenteerden in de afgelopen weken een vernieuwde site. Met meer beeld, een zichzelf aanpassende lay-out en gepersonaliseerd nieuws. Maar alleen een nieuwe jas zal niet genoeg zijn om mensen te blijven trekken.
Eerder dit najaar pasten Het Financieele Dagblad en de Volkskrant de vormgeving van de website aan. Drie weken geleden kwam nu.nl, de meest bezochte nieuwssite van Nederland, met een vernieuwde lay-out. Ook nos.nl zal een dezer dagen een andere aanblik krijgen. Later dit jaar volgt de Telegraaf.
Een al eerder ingezette verandering bij alle sites is het strakkere design en de nadruk op beeld. Alle artikelen zijn voorzien van foto’s. De belangrijkste artikelen vallen extra op doordat het bijbehorende beeld minimaal het halve scherm vult. Op nos.nl krijgt de bezoeker zelfs bijna schermbrede platen te zien.
Leesbaarheid
De grootste verandering in lay-out valt op als de sites via een telefoon of tablet worden geraadpleegd. Ze zijn allemaal responsive: de pagina schaalt mee met de afmetingen van het scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid. Ook de lettertypes passen zich aan, om op elk scherm prettig leesbaar te zijn.
Nu.nl op een computerscherm bestaat bijvoorbeeld uit twee kolommen en een navigatiemenu. Op een tablet is er voor de navigatiebalk geen ruimte, deze is weggewerkt achter een knop. Op de smartphone is slechts een hele lange kolom overgebleven, waarin alles onder elkaar staat.
De vormgeving van de sites op de telefoon is een verademing in vergelijking met de vaak drukke homepage op een desktop. De vraag dringt zich op waarom het minimalistische design ook niet op een groot computerscherm wordt getoond.
Met het stijgende bezoek van gebruikers die via een mobiel apparaat de site bezoeken, is het logisch dat bij een vernieuwing van de site veel aandacht wordt besteed aan de leesbaarheid. De sites van Nu en NOS trekken inmiddels meer bezoek vanaf mobiele apparaten dan van computers.
Bij de Volkskrant en Het Financieele Dagblad is het mogelijk om op basis van eigen voorkeuren gepersonaliseerd nieuws samen te stellen. Een optie die door diverse sites al lange tijd wordt aangeboden, maar op niet al te veel gebruikers kon rekenen.
De mogelijkheid om een artikel te delen via mail of een van de sociale netwerken ontbreekt niet. Opvallend is dat, bij een bezoek aan de sites vanaf een smartphone, een bericht delen via de populaire berichtenservice WhatsApp niet mogelijk is.
De afgelopen jaren voerden diverse krantensites, net als deze krant, een betaalpoort in. De achtergrondartikelen, die niet elders op internet te vinden zijn, worden tegen betaling aangeboden. De Volkskrant biedt alle artikelen uit de krant tegen betaling aan. Volgens hoofdredacteur Philippe Remarque is dit „een kleine digitale revolutie in het bestaan van de Volkskrant.”
Vernieuwend
Echt vernieuwend is het inspelen op de nieuwsbehoefte van de bezoeker. Zo laat nu.nl ’s morgens weten welk nieuws er die dag wordt verwacht, en aan het eind van de middag een overzicht van het belangrijkste nieuws van de dag. Bij de NOS gaan ze nog veel verder. „’s Ochtends is alles gericht op het korte, snelle nieuws. ’s Avonds hebben mensen meer tijd, en zitten ze met een iPad op de bank. Dan staan er langere verhalen en video’s op de site”, vertelde projectmanager Gerard van den Broek eind september bij een eerste blik op de vernieuwde site.
Ook zal de NOS zich meer richten op de jongere generatie, door vaker en eerder nieuwsvideo’s te plaatsen. „De oudere generatie kan wel wachten tot het journaal, de jongere generatie niet.”
Dick ten Bolscher is bij de Erdee Media Groep verantwoordelijk voor de verschillende sites. In de toekomst zullen rd.nl, Digibron en RD-Kiosk geïntegreerd worden. „Met één keer inloggen op rd.nl, kunnen mensen straks bij alle content die we hebben. Om hen niet te laten verdrinken in de informatie, willen we hun op basis van hun gedrag en voorkeuren relevant nieuws aanbieden.” De ontwikkeling van de nieuwe site bevindt zich nog in het beginstadium.
NOS
• nadruk op beeld en video
• presentatie nieuws afhankelijk van tijdstip
• focus op live-nieuws
• responsive
Nu
• voor het oog kleine aanpassingen
• overzicht met nieuws dat komt
• responsive
Volkskrant
• personalisatie en volgen van een auteur of onderwerp
• alle stukken uit de krant, tegen betaling, online
• responsive
RD (in ontwikkeling)
• integratie tussen alle sites
• personalisatie op basis van voorkeur
• responsive