KPN trekt aanzienlijk meer klanten
AMSTERDAM (ANP). KPN heeft zijn klantenbestand vorig kwartaal sterk zien groeien. Door dalende prijzen nam de omzet wel verder af, maar die daling was minder sterk dan in de voorgaande periodes, zo maakte het telecombedrijf dinsdag bekend.
KPN wist in het derde kwartaal 84.000 nieuwe mobiele klanten te strikken op de consumentenmarkt. Het bedrijf profiteerde daarbij van de introductie van 4G, de nieuwste technologie voor snel mobiel internet, en van bundels die vast en mobiel bellen combineren. Daarnaast nam het aantal breedbandklanten na enkele moeilijke kwartalen weer toe, terwijl ook steeds meer mensen via KPN televisie kijken.
Ondanks die gunstige ontwikkelingen zakte de omzet van KPN met 5 procent naar 1,98 miljard euro. Die afname volgt op een krimp met 7 procent in het tweede kwartaal en 10 procent over heel vorig jaar. Door een eenmalige last werd een nettoverlies geboekt van 76 miljoen euro.
KPN handhaafde de voorspelling dat de financiële resultaten „tegen het einde van 2014” zullen stabiliseren. Die resultaten staan al lange tijd onder druk, doordat er steeds minder wordt gebeld en ge-sms’t. Telecombedrijven proberen de opbrengsten uit mobiel dataverkeer op te krikken, maar weten daarmee over het algemeen de krimp van de omzet nog niet te stuiten, ook omdat hun onderlinge concurrentie de prijzen onder druk zet.
Topman Eelco Blok zei in een toelichting dat KPN goede vooruitgang boekt. Hij gaf daarbij aan dat KPN niet alleen veel nieuwe klanten trekt, maar dat bestaande klanten bovendien langer blijven. Doordat het bedrijf steeds meer diensten biedt en combineert, neemt ook de omzet per klant toe. Blok verwacht dat de sterke groei van het aantal abonnees dit kwartaal doorzet.
Op de zakelijke markt houdt KPN het wel moeilijk, omdat klanten hun contracten scherp tegen het licht houden. De al eerder aangekondigde bezuinigingen bij deze divisie worden versneld doorgezet, om de krimpende omzet te bestrijden.