Thuismarkt drukt resultaten Coca-Cola
ATLANTA (ANP/BLOOMBERG). Coca-Cola heeft in het derde kwartaal minder frisdrank verkocht op zijn belangrijke thuismarkt Noord-Amerika. Dat bleek dinsdag uit de kwartaalresultaten van ’s werelds grootste frisdrankconcern, dat de afgelopen periode zowel het resultaat als de omzet zag dalen.
Coca-Cola realiseerde een winst van circa 2,1 miljard dollar. Dat was een jaar geleden nog bijna 2,5 miljard dollar. De opbrengsten zakten tot bijna 12 miljard dollar. Het bedrijf denkt dat de winstgroei dit jaar lager uitvalt dan de doelstelling voor de lange termijn, zo gaf topman Muhtar Kent aan.
De onderneming verwacht verder dat bijvoorbeeld negatieve wisselkoerseffecten een negatieve invloed zullen hebben op het resultaat van komend jaar.
Eerder dit jaar kondigde het concern een groot stappenplan aan om de groei op de lange termijn nieuw leven in te blazen. Coca-Cola maakte dinsdag bekend dat het begonnen is met ingrepen om vanaf 2019 op jaarbasis 3 miljard dollar te besparen. Als onderdeel van de besparing worden veel distributiegebieden in Amerika verkocht aan onafhankelijke bottelarijen.