Gezinsbeurs Wegwijs staat in de startblokken
ROTTERDAM. Wegwijs 2014 staat in de steigers. Nou ja, bijna dan. Op de beursvloer in Ahoy gonst het van de voorbereidende activiteiten. De gezinsbeurs strijkt –na dertig jaar Utrecht– voor het eerst neer in Rotterdam. „Spannend.”
Standbouwers werken zich in het zweet. Timmeren, sausen, behangen. Spotje hier, spotje daar. Tapijtleggers lopen af en aan. De 21e editie van Gezinsbeurs Wegwijs staat in de startblokken. „De mooiste beurs ooit”, belooft Cees Hovius, hoofd Beursorganisatie van de Erdee Media Groep (EMG).
Reisorganisatie BeterUit parkeert pontificaal een touringcar op de beursvloer. Technomobiel, voor de nieuwste technische snufjes, doet er nog een schepje bovenop met een grote truck en een enorme oplegger. Iets verderop moet een brug met auto verschijnen. Liefhebbers kunnen daar naar hartenlust sleutelen. Of tips en adviezen krijgen.
Roer om
Wegwijs gooit het roer om. Na twintig afleveringen Jaarbeurs in Utrecht verkast de gezinsbeurs naar Ahoy in Rotterdam. Hovius heeft alle vertrouwen in de nieuwe locatie. „Het is totaal anders. Gezelliger, warmer ook. Meer service, meer faciliteiten.”
De nieuwe stek biedt volgens de beursmanager een aantal voordelen. „De bereikbaarheid is in Rotterdam een stuk beter. Ahoy ligt direct onder aan de snelweg. Om vanaf de snelweg de Jaarbeurs te bereiken, moest je nog een flink stuk door de Utrechtse binnenstad afleggen. Dat kostte soms drie kwartier.” De reisafstand naar Rotterdam kan daarom soms groter zijn, terwijl de reistijd weleens korter kan uitpakken, zegt Hovius. „Afhankelijk natuurlijk van de plaats waar iemand woont.”
Een ander voordeel van Ahoy is dat Wegwijs het beurscomplex niet hoeft te delen met anderen. Met een motorbeurs bijvoorbeeld. „Dat is toch net een iets ander publiek”, glimlacht Hovius. „We kunnen in Ahoy volledig ons eigen stempel zetten.” Goed voor „de look en de feel” van de beurs.
Bezoekers en standhouders profiteren van het gunstige contract dat Wegwijs met Ahoy heeft kunnen afsluiten. Het prijskaartje voor Wegwijs 2014 –entree en parkeren– is lager dan voorheen. „Een gemiddeld gezin is nu 32,50 euro kwijt, voorheen was dat méér dan 35 euro.”
Wegwijs 2014 richt zich op drie doelgroepen: moeder en dochter, vader en zoon én gezinnen. „Voor de dames hebben we bijvoorbeeld kookdemonstraties, kledingadvies, mode en workshops haarvlechten en verzorging. Vaders en zonen kunnen terecht in een hal met actie en techniek.” Een schietsimulator wacht. En de op afstand bestuurbare motorbootjes. Of de tokkelbaan.
Dinsdag gaat Wegwijs van start. De beurs met 253 standhouders krijgt in 5 hallen langzaam vorm. Ahoymedewerkers sjouwen met stoelen. Voor het grote muziekpodium komen pakweg 1500 stoelen te staan. Groot en nieuw talent presenteert zich straks op het podium. Voor de kleintjes is het kinderdorp om de hoek.
Madeleine Groeneveld (21) van Hartje Holland uit Ouddorp gaat met een verfroller haar stand te lijf. De saus dekt niet direct. „Ik doe het niet nog een keer. Er komen toch spullen voor te staan.” Broer, vader en grootvader steken de handen uit de mouwen voor haar stand met woonaccessoires. „Nog even een verandaatje ervoor, klaar. Dit wordt de mooiste stand van Wegwijs.”
Patricia van Tijn (45) van Trixx Creatief uit Purmerend draait met een Gamma-schroefmachine een paar stellingen in elkaar. Ze komt voor het eerst naar Wegwijs. „Ik verkoop pinguïns, giraffes, leeuwen, honden, poezen en vogels van papier-maché uit de Filipijnen. Pakweg 30 kuub voorraad, 15 vierkante meter stand.”
Van Tijn maakt een sprong in het diepe. „Ik heb de verwachtingen laag gehouden, dan valt het niet zo snel tegen.” Het blijft spannend. „Ach, de kosten gaan voor de baten uit”, zegt ze luchtig. „Ondernemersrisico, noem ik dat.” Ze kent het Wegwijspubliek niet. „Ik ben katholiek. Ik zocht gewoon een leuke gezinsbeurs.”
Buiten is het warm. Binnen staat een schilder houten pinguïns wit te maken. ProLife zet pinguïns in om klanten te trekken. Boeder Kleding uit Scherpenzeel duwt een half aangeklede etalagepop op wieltjes over de beursvloer. Witte blouse, paarse strop. Broek…?! De aankleding komt later.
Heftrucks rijden af en aan. Ondernemers slepen een ongelooflijke hoeveelheid bouwmaterialen en voorraad naar binnen. Medewerkers van Ahoy staan wandjes te sauzen. De naam van de vorige standhouder –”Dino, the best bulk truck”– verdwijnt vakkundig onder een grasgroene laag saus.
Epicentrum
Het kantoor van de beursorganisatie is altijd het epicentrum op Wegwijs. Vooral vlak voor de opening stijgt de spanning. Hebt u stroom voor mij? Mag ik nog een parkeerkaart? Kunt u…? Hebt u…? Wilt u…? De drie Wegwijsdames houden het hoofd koel. „De hectiek geeft haar eigen dynamiek”, relativeert Hovius.
Ondernemers en organisaties krijgen drie dagen om hun stand op te bouwen. Vrijdag, zaterdag, maandag. Kom Over en Help staat na de eerste dag vrijwel paraat: 50 vierkante meter voor 40 jaar KOEH. „Gesponsord, hoor”, haast vrijwilliger Janno Kamphorst (25) zich te zeggen. „Maar het is een prachtstand.” Collega Jannieke Lindhout (27) ziet de beurs helemaal zitten, ook in Rotterdam. „Veel beter. In Utrecht moet je altijd helemaal de stad in.”
Ook Hovius verwacht dat de bezoekers Rotterdam weten te vinden voor een gezellig dagje herfstvakantie. Over aantallen laat hij zich niet uit. „Wegwijs is veel méér dan bezoekersaantallen. Tevréden bezoekers en standhouders, daar draait het om.”