China blijft slappe markt voor distilleerders
LONDEN/PARIJS (ANP). De Europese distilleerders Diageo en Rémy Cointreau kampen nog altijd met een slappe markt voor sterke drank in Azië. Met name in China, waar de overheid paal en perk heeft gesteld aan het aanbieden van douceurtjes als dure flessen whisky of cognac aan ambtenaren, gingen de verkopen opnieuw omlaag. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.
Het Britse Diageo, de grootste verkoper van sterke drank ter wereld, zag de omzet in Azië in het afgelopen kwartaal met 7,4 procent afkalven. De totale opbrengsten gingen, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten, met 1,5 procent omlaag. De Franse branchegenoot Rémy Cointreau zag de verkopen het afgelopen kwartaal met 5,5 procent dalen, afgezien van valuta-effecten. Ook daar was de zwakke vraag vanuit China de voornaamste boosdoener.
Diageo, dat met name bekend is van merken als Johnnie Walker, Hennessy en Smirnoff maar ook bieren als Guiness en Kilkenny aan de man brengt, blijft desondanks gematigd positief. Het bedrijf verwacht over het gehele gebroken boekjaar, waarvan het eerste kwartaal nu achter de rug is, meer omzet te boeken dan een jaar eerder.
Ook Rémy Cointreau, dat naast Rémy Martin en Cointreau merken voert als Passoa, Mount Gay Rum en Metaxa, gaat er nog altijd van uit dat het op eigen kracht de winst en omzet zal weten op te voeren. Het boekjaar van de Franse onderneming loopt nog door tot en met maart 2015.