Klantengroei Ziggo houdt aan
UTRECHT (ANP). Kabelexploitant Ziggo heeft het aantal internetklanten in het derde kwartaal opnieuw zien toenemen tot net geen 2 miljoen. Vergeleken met de voorgaande periode is dat per saldo een toename met 20.000, ofwel 1 procent. Het aantal mensen met een alles-in-eenpakket bleef stabiel ten opzichte van het tweede kwartaal. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
Ziggo, dat naar verwachting binnenkort van de beurs verdwijnt en fuseert met branchegenoot UPC, behaalde een omzet van 403 miljoen euro. Dat is een toename met bijna 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst kelderde, met name als gevolg van een flink bedrag aan eenmalige afschrijvingen, van 82,8 miljoen euro naar 2,7 miljoen euro.
De brutowinst (ebitda), gecorrigeerd voor eenmalige posten, kwam uit op 228 miljoen euro, tegen 220 miljoen euro een jaar eerder. Topman René Obermann toonde zich tevreden over de resultaten, die volgens hem behaald zijn in een aanhoudend competitieve markt. Het bedrijf houdt vast aan de verwachtingen die het eerder uitsprak voor heel 2014.
In het persbericht deed Ziggo geen mededelingen over de personele gevolgen van de voorgenomen fusie met UPC. NRC Q meldde donderdag dat die 900 banen gaat kosten. Financieel directeur Bert Groenewegen stelde in een toelichting dat „er nog geen definitieve getallen zijn wat betreft ontslagen”. Hij benadrukte dat het aantal banen dat zal verdwijnen ook in perspectief gezien moet worden. „Elk aantal betreft de periode van de fusie, dat duurt 2 tot 3 jaar. En het gaat ook om bijvoorbeeld tijdelijke aanstellingen. Daarbij komt er door de fusie ook ruimte voor groei, dus ruimte voor nieuwe banen.”