NS Internationaal schrapt banen en sluit alle balies
De internationale tak van de Nederlandse Spoorwegen gaat in 2005 waarschijnlijk alle tien verkoopbalies sluiten. Daarbij verdwijnen tussen de 200 en 250 banen. De NS sluit gedwongen ontslagen niet uit. De vervoerder wil alle kaartjes voor treinreizen naar België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland via internet verkopen.
NS heeft op dit moment nog geen plannen om treinen te schrappen, zei een woordvoerder donderdag. Het bedrijf neemt de komende tijd wel alle routes kritisch onder de loep. Als ze niet winstgevend zijn, neemt de onderneming maatregelen. M. van Roozendaal, die 1 april de directeur van NS Internationaal wordt, sluit niet uit dat er in rustige perioden minder treinen gaan rijden.
Bij NS Internationaal werken nu nog ongeveer 650 mensen. De divisie lijdt zwaar onder de concurrentie van de zogenoemde prijsvechters. Dat zijn luchtvaartmaatschappijen waarmee reizigers erg goedkoop kunnen vliegen. „Nederlanders vliegen nu voor een paar euro naar Barcelona in plaats van dat zij een weekendje met de trein naar Parijs gaan”, aldus de woordvoerder. Ook de economische recessie houdt veel passagiers uit de treinen.
De huidige directeur van NS Internationaal, F. Marckmann, zei in 2002 nog dat de divisie dit jaar voor het eerst winst zou boeken. Hij had toen echter niet verwacht dat de prijsvechters zo’n grote concurrent zouden worden, aldus de NS-zegsman. De Autoslaapexpress en de Alpen Express, twee onrendabele treinen, werden twee jaar geleden al verkocht aan Euro-Express Treincharter in Delft. Daarbij verdwenen 86 arbeidsplaatsen. Marckmann gaat op 1 mei met pensioen.
Het zakelijk vervoer naar Frankfurt per ICE groeide de afgelopen tijd nog wel. Over de wat verdere toekomst is NS Internationaal niet somber. Vooral als in 2007 de hogesnelheidslijn-zuid in gebruik komt, verwacht het bedrijf veel nieuwe klanten.
Reizigersvereniging Rover en vakbond FNV-Bondgenoten zijn bang dat veel meer reizigers het vliegtuig nemen in plaats van de trein als alle balies dichtgaan. De FNV-bond vraagt zich verder af of het wel mogelijk is om al in 2005 alle kaartjes via internet te verkopen.
Toekomstig directeur Van Roozendaal denkt geen klanten te verliezen door de reorganisatie. „Mensen kunnen ons blijven bellen. Ook kunnen ze terecht bij reisagenten. Bovendien zijn veel reizigers gewend om via internet te boeken.”
De CNV Bedrijvenbond noemde de reorganisatie een verschrikkelijke klap voor het personeel. De ontslagen medewerkers vallen volgens bestuurder J. Piqué onder het sociaal plan, dat bepaalt dat de NS ander werk voor ze moet zoeken. „Maar mensen zijn wel hun baan kwijt. En dat is in het huidige economisch tijdsgewricht een heel vervelende boodschap.”
FNV-Bondgenoten eist werkzekerheid voor het personeel. Van Roozendaal kan niet garanderen dat alle werknemers binnen de NS kunnen worden herplaatst. Want het is niet de eerste keer dat er banen bij de NS verdwijnen. De vervoerder schrapte al zo’n 2700 banen.