Ds. Sonnevelt: Geloven geen sprong in het duister
GOUDA. Het ware geloof bestaat in kennis en vertrouwen. „Houd beide elementen goed vast en bij elkaar”, adviseert ds. C. Sonnevelt. „Door nadruk te leggen op kennis, wordt het geloof iets verstandelijks. Door nadruk te leggen op vertrouwen, wordt het iets vaags of emotioneels. Geloven is dan een sprong in het duister.”
Ds. Sonnevelt, predikant van de gereformeerde gemeente te Krabbendijke, sprak vrijdagavond in Gouda op de tweedaagse zomerconferentie voor studenten in de Gereformeerde Gemeenten over ”Het geloof beleden”. De conferentie, met als thema ”Houvast in de storm”, trok 270 studenten.
In een waar geloof gaat het om een vaste of stellige kennis van alles wat God in Zijn Woord heeft geopenbaard, aldus ds. Sonnevelt, die onder meer sprak over geloof en wedergeboorte. Hij zei te willen waken voor eenzijdigheid. „Feit blijft dat een onbekeerd mens niet wil en kan geloven, net zomin als een dode dat zal doen. De Reformatie heeft benadrukt dat de zaligheid alleen door het geloof ontvangen wordt.”
De predikant uit Krabbendijke vindt het belangrijk een scherp onderscheid te maken tussen het zaligmakende geloof en andere „soorten” geloof, zoals een historisch geloof, een tijdgeloof of een wondergeloof.
Ds. Sonnevelt zei zich voor te kunnen stellen dat bepaalde onderscheidingen soms moeilijk te begrijpen zijn. Zo noemde hij de onderscheiding tussen de hebbelijkheid van het geloof en de dadelijkheid van het geloof.
Dergelijke uitdrukkingen zijn te vinden bij de Nederlandse oudvader Alexander Comrie. Die maakte gebruik van woorden en begrippen uit de filosofie, maar hij deed dat volgens ds. Sonnevelt om daarmee Bijbelse zaken uit te drukken. „Wees niet al te beducht voor beschuldigingen als zouden wij in ons theologisch denken te veel aanleunen tegen filosofie en scholastiek. Filosofie is geen vies woord. Zij is de dienstmaagd van de theologie.” De waarde van de scholastiek wordt tegenwoordig in brede kring weer erkend, aldus de predikant.
Uitdrukkingen zoals een „toevluchtnemend geloof” en een „verzekerd geloof” zijn volgens hem geworteld in Gods Woord. „De mannen van de Nadere Reformatie zijn vaak uit pastorale bewogenheid tot zulke onderscheidingen gekomen.”
Ds. G. Clements, voorzitter van het deputaatschap voor studerenden, verwees in zijn openingstoespraak naar Daniël en zijn vrienden. „In Babel moesten ze deelnemen aan een indoctrinatieprogramma. Hun taal, hun eten en hun namen moesten veranderd worden.”
Maar Daniël nam in zijn hart voor niet mee te doen. Dat was zijn geheim, stelde ds. Clements. „Van onszelf zijn wij niet bij machte tegen het Babylonië van deze tijd staande te blijven. Maar doe net als Daniël. Neem in je hart voor om in je studie niet mee te doen met wat voor indoctrinatieprogramma dan ook.”