Binnenland

Proef met eenvoudig herstel uitchecken ov-rit

ROTTERDAM (ANP). De Rotterdamse stadsvervoerder RET is een proef begonnen waarbij reizigers online kunnen kijken of ze na een rit wel hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart. Als dat het niet het geval is, kunnen ze dat zelf corrigeren en wordt de factuur aangepast.

12 September 2014 12:32Gewijzigd op 15 November 2020 12:52

Voorlopig is die dienst alleen beschikbaar voor de 200 reizigers die meedoen aan de pilot Achteraf Betalen Consument (ABC). Daarin worden reizigers in de gelegenheid gesteld hun gemaakte ritten pas na een maand te betalen. Nu is daar de dienst aan toegevoegd dat reizigers zelf kunnen kijken welke ritten ze hebben gemaakt en waar ze eventueel niet hebben uitgecheckt.

Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), waarin verschillende vervoerders zijn vertegenwoordigd, maakte donderdag bekend dat het jaarlijks circa 16 miljoen euro overhoudt aan reizigers die met hun ov-chipkaart vergeten uit te checken. De partijen kondigde tegelijkertijd verscheidene maatregelen aan om het missen van het uitchecken verder terug te dringen.

Ook moet het makkelijker worden het geld dat daardoor te veel is betaald, terug te krijgen. Reizigers kunnen straks online op een centrale plek hun geld terugvragen. De termijn waarin dat kan worden gedaan, wordt verlengd van 3 tot 6 maanden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer