Belangrijkste bevindingen onderzoeksraad
DEN HAAG (ANP). Bijna twee maanden na de vliegramp in Oekraïne heeft de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) een eerste, voorlopig rapport gepubliceerd. De belangrijkste punten:
- De voorzijde van de Boeing is geraakt door een „groot aantal objecten” die het toestel met hoge snelheid hebben doorboord. Of het mogelijk gaat om een raket staat niet in het rapport vermeld. Daar is meer onderzoek voor nodig.
Er zijn geen aanwijzingen dat de ramp is veroorzaakt door een mankement aan de Boeing 777 of door handelingen van de bemanning.
Het toestel is tijdens de vlucht in stukken gebroken, vermoedelijk door de schade die werd toegebracht door de „objecten”. De voorste delen van het vliegtuig zijn gevonden in de buurt van de laatste bekende positie. Dat duidt er op dat die als eerste zijn afgebroken van de rest van het vliegtuig.
Uit de gegevens uit de zwarte dozen wordt opgemaakt dat vlucht MH17 normaal verliep en abrupt eindigde. Er zijn geen noodsignalen gegeven en geen noodoproepen gedaan door de piloten.
Het gecrashte vliegtuig van Malaysia Airlines vloog op het moment van de ramp in het luchtruim van het Dnjepropetrovsk vluchtinformatiegebied in het oostelijk deel van de Oekraïne waar geen beperking voor gold.