Kerk & religie

Megaconferentie: Zonder Genesis geen Evangelie

„Kerken in de westerse wereld vergrijzen, mede omdat ze geen adequate antwoorden hebben op vragen van de jongere generaties omtrent schepping, evolutie en zondvloed. Het beeld dat jongeren –wellicht onbedoeld– meekrijgen van de Bijbel is dat van een verhalenboek zonder enige basis in de realiteit.” Dat constateerde creationist Ken Ham afgelopen week op een conferentie in Birmingham.

en
9 September 2014 07:17Gewijzigd op 15 November 2020 12:48
Prof. Stuart Burgess spreekt op de UK Creation Megaconferentie 2014 in Birmingham. beeld Gert-Jan van Heugten
Prof. Stuart Burgess spreekt op de UK Creation Megaconferentie 2014 in Birmingham. beeld Gert-Jan van Heugten

Meer dan 1300 mensen uit heel Europa waren donderdag tot en met zaterdag bijeen in het Bethel Convention Centre in West Bromwich, vlak bij het Engelse Birmingham. De Britse tak van Answers in Genesis (AiG) organiseerde vorige week de driedaagse ”UK Creation Megaconferentie 2014” over het belang van de scheppingsleer. De rode draad die door de hele conferentie liep was de relevantie van Bijbelgetrouw onderwijs.

AiG bracht hiervoor negen Britse en internationale sprekers bijeen onder de naam Together for Truth (Samen voor de Waarheid). In vijftien lezingen belichtten de sprekers wetenschappelijke, maatschappelijke en voornamelijk theologische aspecten van het schepping-versus-evolutiedebat.

Een van de hoofdsprekers was Ken Ham, oprichter en voorzitter van de creationistische organisatie Answers in Genesis. Ham beet donderdag de spits af met een lezing over het belang van Genesis anno 2014.

Verschillende andere sprekers besteedden aandacht aan de gevolgen van een liberale interpretatie van Genesis 1 tot 11, volgens welke opvatting miljoenen jaren een plaats zouden moeten krijgen in de Bijbel.

Zo sprak John MacKay, directeur van het Amerikaanse onderzoeksinstituut Creation Research, over fossiele doornen die 300 miljoen jaar oud zouden zijn. Maar volgens de Bijbel zijn doornen een tastbaar gevolg van de zonde van Adam, die zo’n 6000 jaar geleden leefde. Als doornen –en lijden, bloedvergieten en dood, waarvoor ook aanwijzingen zijn in het fossielenbestand– niet het gevolg zijn van de zonde van Adam, wat is dan wel een tastbaar gevolg van de zondeval?

De zondeval is een belangrijke schakel in de heilsgeschiedenis. De Heere Jezus droeg aan het kruis immers de gevolgen van de zondeval: Hij stortte Zijn bloed, was naakt, leed, droeg een doornenkroon en stierf uiteindelijk aan het kruis. Door de dood te verslaan bij Zijn opstanding heeft Hij de heersende en verdoemende macht van de zonde voor zijn volk gebroken. Genesis staat dus aan de basis van het Evangelie.

Aapachtige

Een ander aspect dat tijdens de conferentie sterk naar voren kwam, is de geestelijke strijd tussen twee wereldbeelden: die van de evolutie tegen het Bijbelse wereldbeeld. John MacKay: „Wat geloof je? Het Woord van God, Die erbij was, of de meningen van mensen, die er niet bij waren? Veel theorieën spreken de Bijbel tegen, maar feiten doen dat nooit.”

Een aantal van deze feiten kwam ook aan bod. Stuart Burgess, hoogleraar werktuigbouwkunde aan de universiteit van Bristol, kreeg een staande ovatie na zijn lezing over de uniciteit van de mens. Hij concludeerde dat mensen niet alleen ontworpen zijn, maar dat we over-ontworpen zijn. De bewegingen die de handen kunnen maken om een pen vast te houden of het genieten van schoonheid kunnen niet door mutatie en selectie ontstaan zijn. Ze hadden geen enkel evolutionair voordeel voor de vermeende aapachtige voorouders van de mens. Deze ontwerpargumenten zijn een sterke aanwijzing voor een Ontwerper.

Kinderprogramma

De Britse theoloog Brian Edwards nam de aanwezigen vers voor vers mee door het eerste hoofdstuk van Genesis. Hij vestigde de aandacht op de verhalende structuur die in de Hebreeuwse tekst gebruikt wordt, wat een poëtische interpretatie van het scheppingsverslag uitsluit.

Edwards legde ook uit dat het Hebreeuwse woord voor dag (”yom”) in combinatie met nacht, avond, ochtend of een getal buiten Genesis 1 altijd op een letterlijke dag slaat, met uitzondering van een poëtische en een profetische tekst. Er is volgens hem geen reden om aan te nemen dat het hier niet om letterlijke dagen van 24 uur zou gaan.

Naast de vele boeiende lezingen was er ook een speciaal kinderprogramma, waarbij de kinderen op hun niveau onderwijs kregen over de schepping, zondvloed en dinosauriërs. Dit werd afgewisseld met muziek en het maken van knutselwerkjes, zoals een bouwplaat op schaal van de ark van Noach. Tijdens de conferentie waren er ook vier optredens van een Amerikaanse countryzanger, Buddy Davis. Zijn muziek is gebaseerd op de Bijbel en hij schuwt het niet om voor zijn creationistische visie uit te komen.

Answers in Genesis heeft al toegezegd volgend jaar een soortgelijke conferentie te organiseren in het Ierse Belfast. Op de afgelopen conferentie lag de nadruk op de theologische aspecten van het al dan niet accepteren van Genesis 1 tot en met 11 als historisch verslag; volgend jaar zal de wetenschap een centralere plaats krijgen.

Ken Ham: „Om met name jongeren adequate antwoorden te kunnen geven op vragen omtrent schepping, evolutie en de zondvloed, is het van groot belang dat er in de kerken meer nadruk komt te liggen op apologetiek – de rationele geloofsverdediging.”

www.answersingenesis.org


Ken Ham: Tegenstand is toegenomen

Ken Ham, oprichter en voorzitter van Answers in Genesis, is al vanaf 1975 bezig met het verdedigen van het Bijbelse wereldbeeld. Hoewel de boodschap hetzelfde is, zijn er toch verschillen met vroeger, zo laat hij in een interview weten. „Er is bijvoorbeeld veel meer materiaal beschikbaar gekomen dat voor een recente schepping pleit. Ook laten de creationisten steeds meer van zich horen”, vertelt hij. „Maar intussen is ook de tegenstand toegenomen. De seculieren hebben het onderwijssysteem overgenomen en hun gedachtegoed is geïnfiltreerd in een groot gedeelte van de kerken.”

Ham vertelt dat hij de meeste tegenstand ondervindt van kerken. „De wereld is niet het probleem, maar de kerk. Daarom richten we ons vooral op de kerken. Maar het trieste is dat de christenen die in een aarde van miljoenen jaren oud geloven, ons vaak verhinderen om te komen spreken, zelfs als 99 procent van de kerkleden het zou willen.”

Over de vraag welk onderwerp het meest aan bod komt in discussies met academici, hoeft Ham niet lang na te denken. „De ouderdom van de aarde is hét belangrijkste punt waarop we botsen. Alle ontstaanstheorieën van christenwetenschappers, behalve die van een zesdaagse schepping, hebben gemeen dat ze op de een of andere manier miljoenen jaren in de Bijbel willen stoppen. En wanneer de seculiere media naar ons Creation Museum in Cincinnati komen, vragen ze me niet waarom ik niet in evolutie geloof, maar waarom ik niet in miljoenen jaren geloof. Zonder miljoenen jaren kun je geen evolutie hebben. Tijd is hun held, het is hun religie.”


Ray Comfort: Atheïsme is intellectuele zelfmoord

De Amerikaanse evangelist Ray Comfort verkondigt al vele jaren het Evangelie. Hij doet dat op alle mogelijke manieren: vanaf een zeepkist, met traktaten en zelfs met video’s. „We zijn geroepen vissers van mensen te zijn. En als je gaat vissen, is je uitrusting belangrijk. Apologetiek is het aas: mensen voelen zich er ongemakkelijk bij wanneer via logisch redeneren hun zonde haarfijn wordt aangewezen. Het is een manier om een gesprek aan te gaan en de geloofwaardigheid van de Schrift aan te tonen”, legt hij desgevraagd uit.

Vervolgens houdt Comfort hun de Tien Geboden voor om hen te overtuigen van zonde en de noodzaak van een Redder. „Apologetiek is een werktuig, en het gaat hand in hand met evangelisatie. Elke organisatie die nog geen apologetiek gebruikt, zou dat moeten gaan doen; en elke apologetische organisatie zou de Tien Geboden moeten gebruiken. Je moet zowel het intellect als het geweten aanspreken.”

Bij straatevangelisatie spreekt Comfort veel atheïsten. „Als ik tegenover een atheïst sta moet ik mezelf eraan herinneren dat hij volgens Bijbelse maatstaven een dwaas is; atheïsme is intellectuele zelfmoord. Ik zat eens naast een ongelovige man in het vliegtuig, en ik vroeg hem of zo’n ingewikkeld voertuig vanzelf kon ontstaan. Hij antwoordde: Ja. Toen kwamen we in zware turbulentie terecht, en daardoor ging hij zijn hele standpunt overdenken. Iedereen bidt dan: er zijn geen atheïsten meer tijdens zware turbulentie.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer