Delfts blauw scoort bij toeristen
DELFT (ANP). Royal Delft, producent van onder meer Delfts blauw aardewerk, glazen, bestek en keukengerei, heeft in de eerste helft van dit jaar geprofiteerd van onder meer de stijgende populariteit van zijn eigen museum bij toeristen. Het bedrijf zag de omzet met bijna een vijfde oplopen tot 11,3 miljoen euro, zo maakte het vrijdag bekend.
Met name dankzij het succes van de Royal Delft Experience, de productielocatie van Delfts blauw die tevens als museum in gebruik is, gingen de opbrengsten in dat segment met 7 procent omhoog. „Sinds 2012 is het businessmodel van de Experience veranderd”, legde topman Henk Schouten van Royal Delft uit. „Door de veranderingen die we hebben doorgevoerd weten touroperators ons beter te vinden. Onder meer omdat we bezoekers nu meer te bieden hebben.”
Ook de pannen van dochterbedrijf BK Cookware liepen goed, getuige de omzetgroei van dat merk met 29 procent. Een jaar eerder vertoonden de verkopen nog een dip. Volgens Schouten hebben retailers vorig jaar hun voorraden afgebouwd, waardoor de vraag naar pannen afnam. „Dat proces is nu ten einde, waardoor klanten weer bij ons aankloppen”, aldus Schouten. „Verder steeg de omzet in China en profiteerden we van de zogeheten ‘food channels’ waarmee we zaken doen.”
Bij glasproducent Leerdam Crystal en bestekfabrikant Kempen & Begeer daarentegen daalden de verkopen. Bij laatstgenoemde speelde volgens Schouten hetzelfde euvel als bij BK Cookware. „Klanten bouwen hun voorraden af, waardoor die bubbel nu uit de markt weg is”, vervolgde hij. „Maar ook zelf maken we met Kempen & Begeer bewust een pas op de plaats. Zo hebben we oude voorraden opgeruimd en kijken we kritisch naar ons assortiment waarmee we volgend jaar wel weer groei realiseren.”
Onder de streep hield Royal Delft een winst over van 114.000 euro, na een verlies van 245.000 euro een jaar eerder. Het beursgenoteerde bedrijf sprak geen concrete verwachtingen uit voor de rest van het jaar.