„Avocado-arme dip grootste marketingsmoes”
DEN HAAG (ANP). De guacamole met slechts 0,7 procent avocadopoeder van het eigen merk van Albert Heijn, dat is volgens de stemmers op de website van de Consumentenbond de grootste marketingsmoes. Meer dan 7000 mensen stemden op deze ‘avocado-arme dip’ voor de Kletsmajoor Award van de Consumentenbond, zo is donderdag bekendgemaakt. Overigens kondigde Albert Heijn al aan de guacamole uit de schappen te halen en te vervangen voor een nieuw product.
Na de ‘avocado-arme dip’ kreeg het sapje Healthy People de meeste stemmen. Op de verpakking staat met grote letters: ‘blauwe bosbes en framboos’, maar het hoofdbestanddeel (84 procent) is druivensap. De derde plek is voor Rivella: de frisdrank claimt dat het ‘met natuurlijke ingrediënten’ is bereid, maar er zitten drie synthetische zoetstoffen in.
De Consumentenbond is een kleine twee jaar geleden begonnen met het inventariseren van ‘kletspraatjes’ op verpakkingen. In sommige gevallen hebben fabrikanten de verpakkingen inmiddels aangepast, zoals bijvoorbeeld rodedruivensap van Albert Heijn. Die bestaat voor slechts 20 procent uit rode druiven en de rest is witte druiven. Inmiddels staan er zowel witte als rode druiven op de verpakking.